Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-21, 18:17
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Det regnar och är kallt!

Sitter på jobbet, ute regnar det och är kallt och blåsigt, i Grekland börjar folk göra sig i ordning för att gå ut och kanske äta tidig middag, ta en drink eller bara strosa runt. Här i Sverige finns alla måsten, måste jobba, måste städa måste diska måste laga mat, längtar ner till värmen inte bara värmen i luften och vattnet utan värmen från folket, glädjen,skratten och det okomplicerade livet. Okomplicerat kanske är fel ord att beskriva Grekland med när läget är som det är, men ändå så slipper man som turist alla måsten som vi har här hemma.

Nåja nån dag så kanske man prickar in den rätta lottoraden och på så vis kan ta en livslång semester men tills dess får man nöja sig med ett par veckor om året i Grekland
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 19:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Det regnar och är kallt!

Ja, du Petridis, så där kände jag det också i många år...jobbajobbajobba, se till att barnen hade det bra, sköta räkningar , reparera huset, leva snålt för att kunna resa på semestern...

Vi som lever i Grekland nu med pension från andra länder börjar vara "lyxklassen". I alla fall om vi inte har skulder på hus och annat. ( städa, diska,laga mat gör vi här också...)

Jag vet inte hur många år du har kvar att jobba, och det verkar ju verkligt galet att se fram emot pensionen om man är ung! Men om du kan se det som en realistisk plan, så stå ut, jobba på, för tiden ramlar iväg!
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag vet inte hur många år du har kvar att jobba, och det verkar ju verkligt galet att se fram emot pensionen om man är ung! Men om du kan se det som en realistisk plan, så stå ut, jobba på, för tiden ramlar iväg!

Ja, tiden ramlar verkligen iväg! Men det är härligt tycker jag och jag våndas icke att bli äldre...inte en sekund. Så länge man har hälsan och kan röra sig obehindrat så är det gott...och tänk, nu kan jag i vinter säga"Nu är det sista vintern jag jobbar, nu är det sista våren osv....." Även om pensionen blir så mycket bättre om jag jobbar 3-4 år till så VILL jag inte....Maken är redan pensionär och efter 2012 vill även jag leva dagarna som jag /vi vill...kunna ta en flygstol med en dags varsel...kanske stanna en månad i Grekland, kanske bila lika länge i Portugal osv. Inte, som jag gör nu börja jobbet kl 6 eller 6.30..känner att jag är alldeles för trött för det.
När jag väl är pensionär så kanske jag inte alls vll resa, men jag får sova så länge jag vill på morgonen i alla fall...

Jag avundas INTE mina unga kollegor på jobbet med 20-40 år kvar till pensionen men å andra sidan avundas ju de inte heller mig..

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 22:26
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Man vet ju aldrig vad morgondagen har att vänta!
Förhoppningsvis något gott!

Jag har just kommit hem från en härlig Greklands "odyssé " på fyra veckor.
Den här gången tillräckligt länge för att jag skulle tycka, att det var skönt att komma hem. Jag njöt av ordning och reda och tvättstugan.

Nu regnar det, och är relativt mörkt, då börjar jag att längta efter sol igen. Jag börjar komma in i lunken igen.
Då börjar jag fundera på hur man vill leva och bo i framöver.

Jag vet att semesterveckor inte går att jämföra med vardagsliv, men att under tio månader om året, längta efter en, eller två sommarmånader med ett skönt klimat verkar inte vettigt.

Jag har börjat drömma om ett annat sätt att leva

Snart, ska jag börja ett nytt jobb, som jag längtat efter. Det nya jobbet handlar om att skapa förutsättningar för att barn ska få så många sätt att uttrycka sig som möjligt, framförallt de estetiska uttryckssätten. Det ska bli roligt att börja jobba.

Jag, har några år kvar innan jag går i pension, men jag tänker, att man bör fundera på hur man vill ha det.

//Lena
Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 07:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Definitivt , Lena, man gör planer i det tysta först.

Här, där jag bor, är det ganska många som tagit steget fullt ut och flyttat hit (efter pensionering, ingen Lottovinnare vad jag vet...)- andra har köpt eller hyr lägenhet/hus och alternerar mellan Grekland och hemlandet. Det är mest engelska par i den kategorin.

De jag känner, och det är inte så många, är efter en tid lite splittrade. Några har rent ut tråkigt. De kan väldigt lite grekiska. Några har hälsoproblem som de behöver hemlandets läkare och sociala system för att klara av. Några tröttnar på varann och såna problem accentueras i den nya situationen.

Andra verkar att ha hittat det ideala livet. De har råd att åka och hälsa på sina barn i England när de vill, de aktiverar sig på olika sätt, de skaffar sig vänner utöver den egna språkkretsen.

Vardagslivet är som Lena så klokt iakttar, är på intet sätt turistlivet.
Tråkigt kan man ha var man än bor!
Ekonomin är viktig var man än bor!
Vänner kan man få var man än bor!
Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 08:22

Citat:
Så sant så sant!
Du Monica har verkligen visat oss med Dina rapporter från Kalymnos hur ett grekiskt vardagsliv ter sig på en grekisk ö. Verkligen inget "semesterliv"
För några år sedan så var jag väldigt inne på att köpa hus eller lägenhet på fastlandet för att ha något eget att åka till som pensionär, men nu har jag ändrat mig....Jag vill inte "binda mig" att åka till en plats i Grekland utan kunna hyra på olika platser....

Genom Kalimera har jag "lärt känna"(genom skrivande på forumet) er fantastiska kvinnor, som Dig, Admirala och Yanna som så generöst delar med er av ert liv. Även Kikh och Ulf inte att förglömma.
Admirala har fått oss att gilla Nafplion och vi har träffats där 3 ggr...I jul hoppas vi på en träff till...Git och Calle i Rethymno träffade vi 2006, Yanna HOPPAS jag träffa nästa höst då jag tänker mig min ensamresa dit Jag kan ju ine alltid åka till Tinos,,väl? Kikh hoppas jag kunna få träffa i Chania på samma resa.
Dig Monica vill jag gärna träffa på Kalymnos dit vi vill åka då jag pensionerat mig om 1,5 år....
Men tanken att köpa bostad i Grekland har jag lagt på hyllan..Man får många resor till olika platser för de pengarna

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 08:29
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
...Vardagslivet är som Lena så klokt iakttar, är på intet sätt turistlivet.
Jag kom att tänka på när jag var "hemma" på besök i Sverige och man träffade bekanta....när de fick höra att jag bodde i Grekland så var den första frågan "Hur har du råd med det?"...När man då pratade vidare så var det så att den första tanke som dök upp i deras huvuden var att man bodde där som en turist....alltså levde på det sätt som när man åker på semester.....men det gör man ju inte när man bor där....man lever ju i en vardag precis som överallt där man är bosatt.
Sa jag att jag skulle åka på semester....ja, då tittade på mig som jag inte var riktigt klok....de tyckte jag hade ständig semester som bodde i Grekland.....men även där behöver man ett avbrott från vardagen....det är ju det som är semester .
Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 08:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

En ö du inte får missa Lissi är Lesvos. En fantastisk ö med väldigt varierad natur och många fina platser. Den står väldigt högt upp på min lista över öar och jag har ju besökt ett 30-tal även om vissa besök ligger långt tillbaka i tiden.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 21:29
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag har dryga 30 år kvar i arbetslivet och glädjer mig till detta!!! Jag har på ganska kort tid tagot adjö av två kollegor och det var tragiskt (ur mitt perspektiv, dock) men den ena uttryckte; vad ska jag göra i morgon? och det är detta som skrämmer mig... Som det känns i dag skulle jag aldrig vilja lämna Sverige för att flytta till Grekland... för Sverige är ju mitt hemland och skulle sakna våra traditioner, maten och framförallt språket! Jag hoppas att jag som Lissi har möjligheten att kunna vara så fri att kunna hitta en flygstol med mycket kort varsel att bara dra i väg utan att bekymra mig om att lägga in om semester hos chefen...
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 08:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag har kanske 10 år kvar det beror på hur länge jag jobbar och det känns inte heller betungande. Jag känner att jag fortfarande utvecklas i mitt arbete och trots en del sjukdomar under de sista två åren varav den ena har en enkel behandling som nu börjat fungera fullt ut går jag till jobbet med glädje nästan varje dag.

Visst gillar jag Grekland men jag har mycket svårt att se att jag skulle bosätta mig där. Vill vara fri att besöka olika platser i världen och inte binda upp mig med ett hus någonstans. Framtiden på det personliga planet, det ekonomiska läget i världen, klimatförändringarna gör att det känns bäst att kunna resa spontant till olika ställen.

Eva

P.S Vi har fortfarande väldigt bra väder här uppe i norr. Nästan 30 grader igår em och kvällen var mycket varm. Blå himmel, sol och värme även idag.

Senast redigerad av Eva L den 2011-07-23 klockan 08:13. Anledning: Tilllägg
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 14:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

På tal om väder. I början på veckan bodde vi på en fädbod i Dalarna. Vädret var växlande - mycket växlande! Då utomhustermometern visade 14 grader tände vi en värmande brasa i öppna spisen - det gjorde vi flera dagar.

I går - i Mälardalen - stängde vi altandörren, drog ner persiennerna då
utomhustermometern kröp upp mot 36 grader - inomhus bara 26. Idag är temperaturen behagligt lägre.

Tänk att man aldrig kan vara riktigt nöjd ...

I
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 15:37
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Vi har valt att leva här i Grekland...själv kan jag vistas här långa perioder pga att jag är sjukpensionär, maken måste pendla fortfarande några år..så egentligen är vi särbor.Det är nu 6 år år vi haft huset här och jag saknar inte den svenska vardagen...jag älskar att vara här och kunna leva i den grekiska vardagen utan alla måsten..jag är lycklig lottad som kan göra det.Vi har rest mycket till olika länder och känner att vi ej vill resa runt mer i världen, däremot har vi mycket att utforska här nere än.
Var på semester i Sverige några veckor i juli men måste säga att jag längtade hem !
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 09:56

Jag har allt för många år kvar att jobba om inte lottovinsten trillar in =) Men tiden går fort så man sitter väl snart på en grekisk öl med en ouzo i handen och fingrar på ett radband =)

Tro nu inte att jag bara går och väntar på att bli pensionär, absolut inte! Jag trivs på jobbet och med livet utanför jobbet åxå, men ibland och särskilt dagar då regnet bara öser ner och det inte är mer än 12 grader varmt i juli då lessnar man!

Man försöker hitta på saker att göra, man försöker få in ljusglimtar i vardagen men det är inte särskilt upplyftande att jobba 11 månader om året för att vara ledig 1 .

Senast redigerad av Petridis76 den 2011-07-31 klockan 10:03.
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 10:03

Citat:
Ursprungligen postat av Petridis76 Visa inlägg
man sitter väl snart på en grekisk öl med en ouzo i handen och fingrar på ett radband =)
Det låter spännande!

Lissi - som förstår att Du menade ö
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 10:25

Hahaha ja precis på en grekisk Ö inget annat!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.