Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-07-22, 23:09
annron annron är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
Jag hakar gärna på denna tråd!

När man hör att det bara finns en massa hotell i området och inga "riktiga" tavernor så blir man lite fundersam...
Gita nämnde Stavros Place - finns det fler???

Annars får vi väl vända på steken och satsa på Chanias utbud på kvällen istället.
Där verkar finnas trevliga tavernor så att det räcker och blir över!
På Tavernafronten är det dött. Vi var i Agii Apostoli förra året och kom hem tidigt imorse från Kato Daratso och Golden Sand.
Kanske har jag en romatisk bild från min ungdom om hur grkiska tavernor ska vara .Men man kan inte hitta det där lilla hålet i väggen med bara grekisk mat och en gammal tant i köket.
På sådana ställen har jag ätit hur gott som helst, men tyvärr,inte i dit du ska.
Vi har inte lyckats hitta något ställe som är som vi minns den goda tavernamaten. Inte ens ett hyfsat grekiskt bondbröd har vi lyckats uppbringa. Men det kanske också tillhör en svunnen tid, då det fanns riktiga bagerier, där man kände hettan från den stora vedugnen och allt bröd var pinfärskt -och billigt.
Eller så är det helt enkelt så att just denna ort saknar det genuina helt.

Men, vi har ändå ätit gott. Jag är nästan beroende av grekisk sallad och en sådan svänger man ju lätt ihop själv. Frukost är den fetaste yoghurten med honung och gärna vattenmelon.
Fina souvlaki har de på affären som jag kallar AB (bredvid Marinopulis).Den gned jag in med citron,olivoljaoch svartpeppar. Eftersom hotellets stekpanna var sådär, blev det en riktigt grilleffekt inkl rök). Sedan strödde jag över oregano och pressade lite självplockad citron över (fallfrukt).
Sedan finns ju Appetito därockså.Och pita gyros,souvlaki,bifteki har det blivit några gånger.

Ett par vi träffade på hotellet bedyrade att får-och get-restauranten, ett hotell bort från Golden Sands, var riktigt bra. Vi testade aldrig den. Vi hade då gått på ett annat tips,som var riktigt dåligt. Trots att vi hört flera trovärdiga källor rekommendera det.
Enligt paret ska iaf den där restauranten vara som en riktig taverna.

Just det genuina saknade jag ännu mer i år. Skulle gärna åka till södra Kreta om jag kunde få korn på något ställe som hade charter, eller okomplicerad transfer.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.