Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-01, 09:31
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Tack Laero, du har rätt i din rättelse. Jag funderade just över om jag skrev rätt eller fel när jag formulerade mig.
Aina
Gammal 2011-07-01, 12:00
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Men...
man ska nog inte enbart ha Aftonbladet och nyhetsbilderna som källa till hur det är i Grekland.

Allt löser sig. Värre för grekerna själva.
Så sant så!
Gammal 2011-07-01, 12:02
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Grekland var ett av de första länderna i EU....de gick med i EG 1981.

I EMU skulle de "nog" inte varit med...
Gammal 2011-07-01, 16:28
annron annron är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Inte vet jag om jag är "Greklandstokig", men gillar landet gör jag iaf. Har väl rest dit ett 10-tal tillfällen.
MEN, inför nyhetsbilderna känner jag ungefär som för "Reclaim-the-street-manifestationerna".
Jag ser drägg som bara vill slåss och som man undrar om de egentligen vill någonting?
Inte ser jag medelgreksson i det. Lika lite som jag identifierade mig med Reclaim-the-streets-idioterna som vandaliserade vårt Stockholm.
Gammal 2011-07-01, 20:27
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Hej! Jag tycker att det har skett ett stort missforstand greker och andra EU-medborgare emellan. Nar det grekiska folket sager att de inte vill betala for krisen sa menar de inte och har aldrig menat att de vill att andra lander ska betala for dem. Det de vill ar att de korrumperade politikerna och andra manniskor som tjanat sig en rejal hacka pa statens bekostnad ska betala. For det ror sig om mycket pengar. De har alltid gatt ostraffade och de vill att de for en gangs skull ska fa betala for det de gjort, bade betala tillbaka det de tagit och sen aka i fangelse. Med forra regeringen t.ex sa uppbadades manga skandaler men ingen blev straffad. Det finns t.o.m. en lag som sager att politiker inte kan aka i fangelse!

Jag vet inte hur logiskt de tanker men jag vet att arga manniskor inte alltid tanker logiskt. Grekerna har fatt sta ut men korrumperade politiker under lang tid, darav denna otroliga vrede som ar svart for utomstaende att forsta. Forst nu har jag borjat forsta detta daliga forhallande som folket har med politikerna och jag har bott i Grekland i fem ar nu. Jag kan nog med ganska stor sakerhet saga att de flesta politiker i Grekland har fram tills nu bara tankt pa sig sjalva och hur de ska fa roster och har inte brytt sig sarskilt mycket om att tjana staten som ar stor skillnad fran Sverige dar de flesta verkligen gor sitt jobb och darfor har folket inte lika stor misstro till dem.

Att sa manga greker inte ville att riksdagen skulle rosta for det har nya sparpaketet beror inte pa att de vill att andra lander ska betala. De tycker for det forsta att det slar valdigt hart mot fattiga och medelklassen och aven ar orattvist pa andra satt, t.ex sa hojer de skatten for de som betalar skatt istallet for att forsoka fa fast skattesmitare. Sen ar det aven manga som sager att det nya sparpaketet inte ens kommer hjalpa utan Grekland kommer bara fa annu samre ekonomi eftersom hojda skatter kan utgifter kan "doda" en marknad. Sen ar det manga som ar emot forslaget just for att de ar emot hela iden att ta lan, de tycker inte heller att det ar sa kul att ta lan fran andra och de vet att de har blivit till atloje infor hela varlden.
Gammal 2011-07-01, 20:37
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
... och de vet att de har blivit till atloje infor hela varlden.
Mycket av det du säger har jag förstått att det är så , men denna tanke var ny - en skamsenhet, alltså?

Jag tycker att man på många håll har försökt att generalisera och bunta ihop folket, att de är korrumperade, lata, lite dumma och tycker sig ha rätt till olika saker. Vilket jag ju inte köper... gillar aldrig när man "drar alla över en kam", så är greker, så är svenskar... det kan ju inte vara så att alla medvetna människor bor i Svedala. Enbart. Och alla lite dumma och lata bor i Grekland.

Så en känsla av att ha blivit lurad, eller hur menar du? Vilseledda, godtrogna, förda bakom ljuset?
Gammal 2011-07-01, 20:53

Forda bakom ljuset, ja precis. Den forsta gangen folket fick reda pa hur stora lan Grekland hade och hur daligt stallt det var med Greklands ekonomi var ju forst forr-forra hosten efter valet da den nya regeringen upptackte hur situationen lag till och borjade med nedskarningar och lonesankningar. Innan det levde alla bekymmerslosa samtidigt som Greklands lanerantor hojdes minut for minut.

Alla visste ju saklart att Greklands offentliga sektor inte fungerade som den skulle, och var man inte alltfor dum sa forstod man val kanske att den inte gick med nan vidare vinst. Men man kunde aldrig forestalla sig att det var sa allvarligt. Sa ja nog har Greklands befolkning blivit forda bakom ljuset. Politiker ville inte avsloja hur dalig Greklands ekonomi var och borja med neskarningar i radsla for att forlora roster.

Och sen detta att de maste ta lan fran andra EU-lander. Greker ar ju stolta och de flesta tycker inte att hela amnet ar sa kul.
Gammal 2011-07-01, 20:59

Louisa, jag hänger inte med. Får man inte veta genom media hur det står till med statens finanser varje år? Offentliggörs inte statsbudgeten?
Och sedan undrar jag, vad tror man om sin egen och grannens förmåga att betala skatt?
Gammal 2011-07-01, 21:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag kan bara tro att allt skulle varit mycket bättre för de flesta av grekerna om SAMTLIGA betalat den skatt de borde gjort....det kunde i alla fall inte varit värre....

Lissi
Gammal 2011-07-01, 21:30

Annron, med risk for att lata dum, sa ja det var en bra fraga! Jag vet faktiskt inte om statsbudgeten offentliggors, men jag skulle inte tro det? Eller offentliggors den med falska siffror? Denna fraga kan nog nan annan svara battre pa. Det jag vet ar att for tre ar sedan visste mannen pa gatan annu ingenting om hur allvarlig situationen var.

Angaende skatten sa anser jag att det finns tre skal till att greker inte ar sa duktiga pa att betala skatt:

1. Det ar ingen som kollar dem.
2. De kanner att de inte far nanting tillbaka av staten i form av bra skolor, sjukhus, o.s.v.
3. De har i manga fall for sma inkomster for att "ha rad" att betala skatt. Vissa betalar helt enkelt inte skatt for att de inte skulle fa det att ga ihop annars.
Gammal 2011-07-01, 21:37
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Vi är riktiga Greklandtokar..o vi lider med det grekiska folket...o vi tänker INTE låta bli att resa dit iår pga detta.

Förstår inte varför vi ska "svika" ett land dit vi åker alla år o njuter av allt det goda som landet har att erbjuda....nu behövs vi turister mer än någonsin,det är så många som lever på att vi kommer o sliter dygnet runt under sommarhalvåret för att vi ska trivas o gör allt för att vi ska komma tillbaka nästa år igen o nästa....o nästa....vilket vi tänker göra till den dagen kommer som vi för möjlighet att stanna för alltid...
sviker aldrig GREKLAND, våra hjärtan bor ju där... så här känner vi.

bopia( som åker om 47 dar till Naxos)
Gammal 2011-07-01, 21:41

Louisa, nej du låter inte dum, tycker jag.
Men här i Svedala får man ju faktiskt läsa och höra om statsbudgeten varje år och budgetpropositionen är det ju stor publicitet kring.
Jag spekulerar: Kan det vara så att man faktiskt inte har brytt sig om att ta del av lättillgänglig information, så att man kan spela lite dum sen? "Det hade jag ingen aaaning om!?"

I övrigt så säger det du skriver ju en del om skattebetalningsförmågan.
Om de åtminstone hade samma skattetryck som resten av EU, skulle jag möjligtvis sympatisera. Men de ligger 10% under. Nu känner jag ju mer att man som grek inte borde fråga sig vad "staten gjort för dem" utan snarare vad man själv gjort för staten, lately.

Jag säger inte att någon ska skylla sig själv, men jag undrar ju liksom vad man anser vara alternativet till sparpaketet.
Gammal 2011-07-01, 22:13

Nja, det dar att man spelar dum tror jag inte pa.

Ja det ar ju en ond cirkel. Man far inget fran staten - Man gor inget for staten. Man gor inget for staten - Man far inget fran staten.

Ja jag vet att man betalar procentuellt mindre skatt har an i andra lander i Europa. Och jag vet inte om det hor hit men du vet att en vanlig lon har i Grekland ar 700 Euro i manaden. Det ar inte mycket. Och da pratar jag inte om 16-aringar utan vuxna manniskor med barn. Och det ar jobb som butiksanstalld eller kontorsanstalld och sana yrken. Sa vad skulle handa om man dessutom var tvungen att betala mycket skatt pa det. Da skulle det inte bli mycket over, bara 700 Euro ar svart att leva pa. Om man skulle hoja lonerna och sen satta skatt pa det sa skulle det bli battre. Ungefar som det ar i Sverige, dar betalar man mycket skatt men far anda nat i fickan sen. Sa det ar liksom inte riktigt samma forutsattningar. Plus att ja de betalar mindre skatt men som jag sa sa har de ocksa storre utgifter som man inte har i Sverige da staten erbjuder mycket gratis.

Godnatt!
Gammal 2011-07-01, 22:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
..... Plus att ja de betalar mindre skatt men som jag sa sa har de ocksa storre utgifter som man inte har i Sverige da staten erbjuder mycket gratis.

Godnatt!
Jättetack för din information Louisa, jag tror bara du gjort en tankevurpa där i slutet .
Vi får ingenting gratis
Godnatt!
Gammal 2011-07-01, 22:26

Louise, det är ju misär som du beskriver.
(Välfärden i Sverige är ju f ö kanske inte riktigt som du minns den (statliga skolor t ex är väldigt nedgångna och undebemannade), men det är kanske lite off topic.)
Men vad är alternativet? Hur låter det bland dem som är emot sparpaketet? Vad anser de vara en hållbar plan?

Vi har f ö bokat resan till Chania för längesen och kan inte avboka, för att vara ON topic..
När man reser med småbarn är man ju alltid mer nojig. Jag är mest orolig över att bli strandad på en flygplats eller hotell på flygplatsen med barnen.

Annars är jag inte orolig över att något skall hända under semestern och jag får väl dricksa generösare i år, tänker jag.

God natt på dig också.
Gammal 2011-07-01, 22:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av bopia Visa inlägg
Förstår inte varför vi ska "svika" ett land dit vi åker alla år o njuter av allt det goda som landet har att erbjuda....nu behövs vi turister mer än någonsin,det är så många som lever på att vi kommer o sliter dygnet runt under sommarhalvåret för att vi ska trivas o gör allt för att vi ska komma tillbaka nästa år igen o nästa....o nästa....vilket vi tänker göra till den dagen kommer som vi för möjlighet att stanna för alltid...
sviker aldrig GREKLAND, våra hjärtan bor ju där... så här känner vi.

bopia( som åker om 47 dar till Naxos)

Visst....men så mycket bättre alla i Grekland haft det om alla som får våra pengar också betalat skatt för dem......eller
Jag älskar ju också Grekland och har två resor ytterligare redan betalda men jag är ÄNDÅ kluven.....Ska vi fortsätta att gynna skattefusket eller inte?

Lissi
Gammal 2011-07-02, 05:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

LÄS LOUISAS SVAR! Hennes analys är faktiskt den bästa jag hittills läst.

Vad gäller offentliga handlingar har det inte varit lätt tidigare att förstå de tabeller man eventuellt kommit över. Tidningarna har publicerat en del.

Numera ska ALLA regeringsbeslut och kommunala beslut vara tillgängliga på internet. Än så länge måste man vara speciellt intresserad för att hitta rätt, men det ska bli bättre. En reform som kallas Kallikratis beskriver bland annat hur medborgare ska kunna få information.

Som exempel kan jag ge några adresser där info ges på grekiska och engelska.
www.giavgeia.gov.gr
www.opengov.gr

Så ska varje kommun också ha sin hemsida,men där släpar det efter.

Senast redigerad av Monica P den 2011-07-02 klockan 05:18.
Gammal 2011-07-02, 08:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Annron du skriver statliga skolor. Menar du universiteten för det är väl de skolor staten driver? De driver några andra specialskolor också. Du skriver att de är väldigt nedgångna eller menar du de grund och gymnasieskolor som kommunerna driver? Känner inte alls igen mig i din beskrivning. Här i Umeå har vi många bra kommunala skolor och ett universitet som också är väldigt bra exempelvis designutbildningen som är världsberömd. Sen finns det problem som underbetalda lärare för stora barngrupper i förskolan etc.

Eva
Gammal 2011-07-02, 10:54

Eva L, när du säger det så, de kommunala skolorna är värst. och dagis har de knappt någon tillsyn över alls, ej heller någon gräns för hur många barn det får vara per personal.
Även landstingsdrivna enheter är ej sig lika. Vårdcentraler läggs ner, äldre behandlas skandalöst.
När skattetrycket sjunker sjunker även välfärden, så även i Sverige har det ett samband.
Det hör ju inte hit egentligen, men jag reagerar lite på at att vi skulle få saker gratis. Någonstans kommer pengarna ju ifrån. Vad jag vet har vi inte lurat IMF ang våra tillgånger.
Gammal 2011-07-02, 11:43

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jättetack för din information Louisa, jag tror bara du gjort en tankevurpa där i slutet .
Vi får ingenting gratis
Godnatt!
Jag trodde att ni skulle forsta vad jag menade, men jag formulerade mig val fel da. Jag menade att i Sverige sa betalar skatten for en massa grejer sa som undervisning tex. I Grekland dar man inte betalar sa mycket skatt ar det saker som man maste betala extra. Bada landerna betalar pa sina satt. Jag kommenterade bara det att grekerna som manga sager betalar mindre skatt an svenskar och folk i andra lander, men de har ocksa storre utgifter.

Sen tycker jag inte att skolorna och sjukhusen ar daliga i Sverige. Det tycker man ju kanske nar man bor i Sverige och nar jag bodde dar sa sa jag ocksa sa. Men nar man flyttar utomlands sa forstar man hur bra de egentligen var och vissa saker hade man tagit alldeles for givet. Bara det med skolmat anser jag numer vara en lyx. Men nar jag gick i skolan sa klagade jag bara pa den.

Nej Annron nat alternativ till sparpaketet finns inte. Det var darfor som det rostades igenom. Forutom att som jag sa sa tycker folket att politiker som stulit och de stora skattesmitarna ska betala. Men det ar ju lattare sagt an gjort.. Sa vi far bara hoppas pa att sparpaketet ska hjalpa ekonomin.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.