Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-06-19, 03:33
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: aegean blue vacations

Citat:
Ursprungligen postat av svenberg Visa inlägg
frugan gick iväg och betalade handpenningen på 2000 (5000 till dras på torsdag, om jag inte lyckas häva då)
Enligt Artikel 9 pkt 2 i direktivet är det förbjudet för näringsidkaren eller en tredje part att ta emot handpenning eller säkerhet, reservera belopp på konton, ta emot skuldförbindelser eller annan ersättning från konsumenten innan försäljningen har ägt rum eller återförsäljningsavtalet på annat sätt har upphört att gälla, dvs innan ångerrätten har gått ut.

Citat:
Ursprungligen postat av svenberg Visa inlägg
Jag har postat två rekommenderade brev (218 kr!), ett till kontoret i Aten och ett identiskt till kontoret på Rhodos. Både med mottagningsbevis. Jag var lite orolig att breven inte skulle komma fram i tid, så jag kontaktade Konsument Europa igen. De säger att jag har gjort det jag ska göra inom rätt tidsram, så Aegean kan inte komma senare och säga "det fick vi för sent".

Jag mailade även samma brev till dom, så att dom vet vad som kommer.

All dokumentation sparad, precis som Konsument Europa sa att jag skulle göra, och jag har gjort det inom rätt tidsramar, så det är bara att vänta och se vad som händer. Jag tänkte kontakta dom om ett par dagar och se om avtalet är hävt.
-----
Men återigen, eftersom vi inte blev informerade om den lagliga ångerrätten så kanske vi har rätt till 3 månader? Jag har inte frågat Konsument Europa om detta eftersom jag klarar mig inom de 14 första dagarna.

Återkommer..
Du har gjort precis allting rätt! Det räcker också med att meddelandet har sänts innan ångerfristen har löpt ut.

Ni kan t.o.m. ha längre ångerfrist än 3 månader. Enligt Artikel 6 pkt 3 ska ångerfristen nämligen upphöra att gälla a) ett år och 14 kalenderdagar efter den dag som avses i punkt 2 [pkt 2: Ångerfristen ska beräknas a) från den dag då avtalet eller ett bindande preliminärt avtal ingås, eller b) från den dag när konsumenten tar emot avtalet eller ett bindande preliminärt avtal, om den dagen infaller efter den dag som avses i led a], om inte ett separat standardformulär för frånträdande enligt artikel 5.4 har fyllts i av näringsidkaren och lämnats skriftligen till konsumenten i pappersform eller via något annat varaktigt medium.

Artikel 5 pkt 4:
Innan avtalet ingås ska näringsidkaren uttryckligen göra konsumenten uppmärksam på att det finns ångerrätt och på längden av den ångerfrist som avses i artikel 6 samt på det förbud mot handpenning under ångerfristen som avses i artikel 9. Avtalsbestämmelserna om detta ska undertecknas separat av konsumenten. I avtalet ska det ingå ett separat standardformulär för frånträdande så som anges i bilaga V för att underlätta utövandet av ångerrätten enligt artikel 6.

När du utövar din ångerrätt ska du varken stå för några kostnader eller vara ansvarig för något värde som motsvarar de tjänster som har tillhandahållits före frånträdandet (Artikel 8 pkt 2).

Lycka till och berätta för oss hur det går!

IngegerdN
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.