Sv: Kalives förra veckan, denna vecka i Paleochora, men var sen?
Jag tror inte att det är språket som någon retar sig på utan att det väldigt ofta betyder att maten också anpassats till turisternas magar till glädje för en del och till saknad för andra. En allt för utslätad mat gör att den traditionella maten och det sätt grekerna äter på går förlorad. Prova att resa utanför turiststråken och smaka det enkla grekiska köket när de använder bra råvaror, kanske har få rätter på menyn men serverar en måltid som tar den grekiska maten till en annan dimension. Nu menar jag inte att grekerna inte får utveckla sin kokkonst men en färgglad meny med text på flera språk betyder oftast inte en taverna av hög klass men undantag finns naturligtvis.
Jag tror att de flesta som rest runt i Grekland eller bor där förstår vad jag menar. Jag har hamnat på tavernor på turistorter där de retat sig på att jag och mitt sällskap inte ville välja var sin förrätt, huvudrätt och efterrätt utan envisades med att äta på grekiskt vis med flera olika rätter där alla delar på allt. Så vill i varje fall inte jag ha det utan jag vill äta traditionell grekisk god mat som greker äter den och slippa pizza, hamburgare och utslätade måltider tillagade utan vare sig kärlek eller finess.
Eva
|