![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"Citat flygmäklarna resebyrå" TIGGARE OCH FATTIGDOM Många tror att Indien är ett land där fattiga och döende ligger i högar längs gator och vägar . Denna myt är betydligt överdriven. Indien är en av de mest dynamiska ekonomierna i världen och det Indiska samhället är i stor förändring. Ett land med över en miljard invånare har givetvis någon fattigdom, men att döma ut hela folket är stor generalisering. Myten att hela arméer av tiggare väntar var man än kommer är en gammal kliché och mycket överdriven. De tiggare jag stött på är till 99% professionella tiggare som mutar in en gata eller ett område som ”sitt”. De väljer ofta ut de ”svagaste länkarna” i en grupp och bearbetar dessa. Bästa hjälpmedlet är att totalt ignorera deras uppvaktning. "Slut citat" "Citat, Department of East European Studies Uppsala University 2000-TALETS SLAVERI Människohandel och dess implikationer för svensk krishantering. Dominika Borg. Department of East European Studies Uppsala University " Barn, i synnerhet från Östeuropa, smugglas till sydeuropeiska länder som Spanien och Frankrike för att agera professionella tiggare.46 De barn som för sådana ändamål smugglas ut ur Albanien är övervägande av romskt ursprung.47 Många barn, framför allt från Rumänien, har av kriminella gäng tvingats att delta i illegala aktiviteter, såsom inbrott, i mottagarländerna. Vi kan inte utesluta att barn utnyttjas i tvångsarbete även i Sverige. Vid fler än ett tillfälle har barn försvunnit från svenska förläggningar, barn som Migrationsverket inte lyckats återfinna. 46 Dr. Scharlowski B, Parata S, ”How Trafficked Children are Exploited in Europe”, International Foundation terre des hommes, EU Forum on Prevention of Organized Crime, Brussels, 2004, s. 4. 47 ”Trafficking in Children in South Eastern Europe: Situation Overview”, Stability Pact for South Eastern Europe – Task Force on Trafficking in Human Beings, UNICEF,2002, s. 1. "Slut Citat" ...Tyvärr skulle jag vilja tillägga! Följer man tråden så ser man den tragikomiska konflikten mellan det poetiska synsättet och den krassa verkligheten om ni förstår vad jag menar. [CENTER][CENTER][/CENTER][/CENTER] |
|
|