![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Verkligen roligt med dina bilder. Oj vad gärna jag hade velat vara med er på den vandringen. Har förstått att det finns många endemiska växter på Kreta men bara sett ett fåtal.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja det finns ca: 180 Endemiska blommor på Kreta. Det är ej så kännt bland oss vanliga naturälskare men Kretas blomsterprakt saknar motstycke enligt många biologer. Ön ligger liksom skyddad mitt i stora havet. Det är igentligen min fru Anna som guidar vad det gäller blommor jag är mest med och njuter av allt vackert. |
|
||||
|
||||
![]()
Och så dagens lilla blomma.
Det blev nu ej en blomma som var vårtecken i dag utan en färskpotatis. Och det är ej mina händer som är små utan kolla potatisen nu saknas bara sillen och lilla nubben men det kan vi nog fixa. Vi var för något år sedan på Lasitiplatån när dom hade potatisfestival och såg potatisar som vägde över ett kilo en del pratade om 2 kilos potatis. Denna GULA Anemon har jag aldrig sätt på Västra Kreta det var för mig en ny blomma/färg. Nu har även Vallmon kommit men den finns ju i massor och så vacker i Sverige. Olle |
|
|||
|
|||
![]()
Åh så vackra bilder....Härligt att se riktiga proffsbilder! TACK för allt vi får de!
Lissi - som snart får se våren på Tinos. |
|
||||
|
||||
![]()
Det jag kallade "Gul Anemone# är en Ranuculus asiaticus
Jag hade ej kollat i boken när jag skrev men vad gör det. ovalusgulis har jag ej ännu hittat men det kanske kommer. ej så viktigt med namnen det är upplevelsen som är grejen. Olle |
![]() |
|
|