![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Det är så härligt att läsa om påskfirandet. Man inser verkligen att det är STORT!
Vi ser fram emot att få fira påsken på Tinos och vara där även veckan innan för se alla förberedelser. Hoppas bara att det inte blir skjutande där, då vi har lilla barnbarnet på 17 mån med oss. Man vill ju inte att hon ska bli rädd för Grekland ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Vilka härliga beskrivningar av påsken vi som känner lokala personer får ju möjlighet att uppleva allt detta MEN bli ej besviken om du kommer hit utan att känna någon, det är ej så lätt att komma med i allt firande eftersom det är en familjehögttid. Vi hade tur att komma på en del "öppna" fester men många kan känna sig lite utanför och mest ta del av den goda doften av grillandet mm.
Så bygg ej upp förväntningarna för högt men det är en fantastisk högttid där vi har våra rutiner samman med folket som bor i vår lilla bergsby. Förra påsken kom en fåraherde från en grannby med ett helt ej levande får och gav mig till påsk som tack för att jag hade hjälpt honom lite med en gammal bil, så det blev helstekt får samman med vänner o bekanta. Det känns för mig lite ovant att behandla fäskt kött hur som helst på detta sätt. Man ser folk åka omkring med får i bagageluckan på bilar de flesta slaktade men inta alltid. ![]() Olle |
|
||||
|
||||
![]()
Asi Gonia då traktens provata välsignas
lars Kriti stin kardia mou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I morgon startar påsken i den ortodoxa kyrkan med början på den stora fastan med Kathari Deftera dvs Rena måndagen, vilket innebär att menyn begränsas till grönsaker och fisk.
lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Om min sambo håller på traditionen (som många andra greker gör) blir det grillade fläskotletter senare på kvällen. Det finns nog ingen levande grek som klarar en fest utan kött och många är de slaktare som tvingas "nödöppna" ![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Så klart Kikh, jag skrev fisk på ett alltför omfattande sätt.
![]() Men kött idag det låter ju inte så ........?? Fastan är ju inte vad den en gång varit inte ens i Grekland, det är väl mest de gamla som håller på traditionen åtminstone i de familjer jag känner. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Kalo orexi Kikh, zuccinikaka har jag fått ett par gånger och det är riktigt riktigt gott så jag förstår att alla vill du ska ta med den.
Jag hoppas det är blåsigt så att ni flyga med lite drakar, fast vädret ser ju inte så kul ut. Kalh Sarakosth lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2011-03-07 klockan 16:20. |
|
||||
|
||||
![]()
Är det någon som känner den lilla kirian?
lars Kriti stinkardia mou http://0.tqn.com/d/greekfood/1/0/m/X/ladysarakosti.jpg |
![]() |
|
|