Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-08, 11:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Epilog

Epilog.

Den hastigt avslutade tvåveckorsresan till Sharm vid Röda havet resulterade i en del pappersexcercis till försäkringsbolagen.

Folksam. Vi är helkund i Folksam och har villahemförsäkring samt allriskdito. Ett mail skickades i torsdags med en hovsam förfrågan om ersättning för merkostnader efter hemkomsten. Totalsumman landade på 2200 Sek.

Vi fick föredömligt snabbt svar. Ni erhåller hela summan minus självrisken på 1500 Sek. Summa 700 Sek. Några kvitton eller intyg behövde skadeavdelningen ej ha. Det räckte med ett kontonummer att skicka pengarna till. Snyggt jobbat, det lönar sig att vara helkund när skada ska regleras.

Visa-Försäkringen. Tidigare år skötte Folksam även samordningen med Visa, men detta samarbete har numera upphört fick vi erfara. I samband med färjekatastrofen på Paros för ett tiotal år sedan gick Visa in och tog kostnaden för självrisken.

Nu blev det för oss att själva via Europeiska skicka in en skadeanmälan. Vi medsände korrespondensen med Folksam. Något svar har ej inkommit när detta skrives tisdag morgon den 8 Februari, men vi hysa goda förhoppningar att Visa tar självriskkostnaden.
Sedan ttidigare har därtill Apollo i mail meddelat oss att vi inom kort ska erhålla 11/14-delar av Sharmresans pris tillbaka.

Ganska så snart efter hemkomsten bestämde vi oss för att skrinlägga alla planer på en ny resa i närtid. Detta baserade vi på att de alternativa resmålen ej föllo oss på läppen. Läs Spanien.

Nu har vi ju ändå ett digert redan inbokat reseprogram att se fram emot för resten av detta år.
6-8 Mars tar vi en tur till Tallinn.
10-28 April ska vi till Naxos och några andra Cykladöar.
28 Maj-28 Juni blir det Kretas sydkust
10 September- 1Oktober blir det Dodekaneserna med Samos som bas.

Vi noterar att bildinläggningsfunktionen på forumet ånyo fungerar.
Några bilder från hotellets närområde i Sharm ligger nu inne under rubriken ”Sharm2011” i galleriet.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 13:37
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Försenad snabbdagbok

Intressanta bilder från 1966, antar att det genom FN du var där.
Var själv i Dahab, lite längre norröver, men detta var 1979 då jag arbetade på en kibbutz i Israel. Ja det måtte ha varit en otrolig skillnad mellan då och nu!
Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 15:12
Arnes avatar

Jag noterade nyss att det efterfrågades bilder på Arne från 1966 i Sharm.
Nyss var jag inne i förrådet av diabilder att damma av ett antal Arnebilder.

Bildkvalitén är förvisso rysansvärd. Detta betingat av att tidens tand blekt diabilderna under de 45 år som gått samt kvalitetsförsämringen vid scanning till datorn.

Men, väl bekomme. Bilderna återfinnes under "arne1966" i bildgalleriet.

Arne
Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 15:24
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Wow, vilken snygging!

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 17:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Standard Sv: Epilog

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
28 Maj-28 Juni blir det Kretas sydkust
Arne och Birgitta
Kommer vi att träffas i Paleochora då? Vi är där från 4/6 och åtminstone en vecka framåt.
Har du missat mitt inlägg i forumet om södra Kreta? Jag frågade om lite boende där som jag räknade med att du skulle ha en åsikt om.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 03:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Det var gott att se att ni kom hem snabbt och smärtfritt. Tråkigt dock att resan blev så kort. Men intet ont som inte har något gott med sig... Som vi sett idag. Nu kan vi bara hoppas på att fortsättningen där blir positiv. Och ni verkar gå tämligen skadelösa ur det hela.

Men med tanke på era tidigare öden och äventyr på era resor så är jag tacksam för att ni tidigt anonnserar era planer så att jag kan resa i andra riktningar! Man får ju skrämselhicka...

Dras problemen till er? Ni lyckades vara på Paros när olyckan med Samaina Express hände.... Ni är i Sharm när det blir revolution i Egypten... För allas säkerhet. Undvik Santorini! Det finns en vulkan där...

Eller två faktiskt! Den ursprungliga som skapade Calderan. Och den är inte aktiv idag. Men så finns det en undervattensvulkan, jag har för mig heter Columbia, som ligger en bit ut i havet från Santorini. Och den är aktiv.....

Men ni har tre biljetter i "lådan..." Hoppas ni får tre fina resor där. Utan problem...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 07:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Dras problemen till er? Ni lyckades vara på Paros när olyckan med Samaina Express hände.... Ni är i Sharm när det blir revolution i Egypten... För allas säkerhet. Undvik Santorini! Det finns en vulkan där...
Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 18:59
Arnes avatar

Ja, idag anlände återbetalningen från Apollo. Vi fick enligt tidigare avgivet löfte tillbaka 11/fjortondelar av resans pris, i runda slängar 8200 Sek.

Ska vi så här i efterhand summera så kunna vi med belåtenhet konstatera att vår fyradagarsatur till Sharm för två personer landade på 2200 Sek netto. Icke illa för en weekendtur till Röda havet inklusive hotell och frukost.

Arne och Hustrun
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.