Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-17, 23:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Extra Reseförsäkring eller inte?

Vi har sedan länge för några 100-lappar per år en stående tilläggsförsäkring (Resklar) hos Folksam till vår hemförsäkring. I hemförsäkringen ingår hos flertalet bolag erforderligt skydd för nödvändig vård och ev hemtransport vid sjukdom/olycksfall/dödsfall, och viss ersättning för förlorat utnyttjande av resdagar vid sjukhusvistelse etc. I tilläggsförsäkringen finns avbeställningsskydd för alla resor under året (oavsett hur jag betalat dem), samt att det vid sjukskrivning inomhus eller sjukhusvistelse under MERA än halva restiden utgår ersättning kallad Ersättningsresa, DVS HELA RESANS KOSTNAD ERSÄTTS för både den sjuke och hans/hennes medresenär. Avbeställningsskydd och viss invaliditetsersättning ingår också i den försäkring som jag får i Visakortet om jag betalt resan med det.

I höstas fick jag tillbringa fyra dagar av en veckoresa i Turkiet på sjukhus. Det innebar att jag fick totala kostnaden för resan för både mig och hustrun ersatt. Med enbart vanliga hemförsäkringen hade jag bara fått ung. halva kostnaden (4 dagar).

Men .............

Min viktigaste erfarenhet vid det tillfället, det var hur viktigt det är att ha med sig ett försäkringsbevis på papper avseende skyddet som finns i hemförsäkringen. Ett A4-blad som talar om att man har försäkring för erforderlig sjukvård mm och vem försäkringen gäller för.

Det som jag uppfattade som värdefullt var att det längst ned på det pappret var angivet att försäkringen var kopplad till SOS i Köpenhamn. Det var som ett "Sesam öppna dig" från början till slut med doktor till hotellet, skjuts till och från sjukhuset, och hela behandlingen, inkl datortomografi mm, och vistelsen där med utmärkt standard på rum mm. Allt utan att jag behövde lägga ut en enda krona. Doktorn som hämtade mig från hotellet till sjukhuset sade: Ta med dig passet och försäkringspappret, några pengar eller kort behöver du inte. Från SOS i Köpenhamn hade man daglig telefonkontakt med mig på sjukhuset (imponerande!) och följde upp med läkaren kontinuerligt.

Så min slutsats är att oavsett hur man väljer att göra med avbeställningsskydd, tilläggsförsäkring etc, så ser jag ALLTID till att ha med försäkringsintyget från hemförsäkringen med noteringen om SOS.

Stor eloge till SOS i Köpenhamn och deras sätt att jobba.
Mats
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.