![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Mezedes til tsipouro er, etter min mening, fisk og saker med litt smak på. Tsipouro overdøver lett det den drikkes til. Men jeg synes den smaker godt til sardiner dyppet i en røre av mel, salt, pepper og vann og deretter frityrstekt, (hermetisk) blekksprut, oliven, biter av en kraftig feta, alene eller drysset med pepper og honning, taramosalata og pita... (På Lesvos fikk vi engang brødbiter med helt vanlig tube-kaviar på til tsipouroen, og det var godt
![]() Du kan også lage rakomelo av tsipouroen, en deilig varm vinterdrikk med honning, nellik og kanel. Gi beskjed om du vil ha oppskrift! |
|
|||
|
|||
![]()
Just hemkommen fr Chania där vi gästat vår hyrestant,vi såg när man firade Epifani? kastade korset i sjön i Venetianska hamnen ,ja damer dricker raki .Fg år serverade hon en jättegod raki ,då glömde jag fråga var hon köpt den. I år skulle jag fråga. men då serverades en inte så god raki .Har druckit god raki två ggr under våra Kreta- vistelser en hemkörd som enl uppgift var filtrerad två gånger .Den andra var hos nämnda hyrestant.Tsiporo har jag köpt av rek. fin sort men den var inte god.Skulle gärna få rek. om var köpa en en god raki då de flesta smakar finkel eller har styrkan av taggtråd.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tackar Admirala för tips på meze till tsipouro. Tror nog att jag måste provsmaka min tsipouro förrän jag bjuder gästerna på det. Har förstått att tsipouron kan vara smaksatt med olika saker, t.ex anis, och då skulle man kunna tro att den är lite ouzolik?
![]() Men hur skall man dricka den? Som den är rumsvarm, avkyld eller blandad med vatten, nä att blanda med vatten låter inte bra tycker jag. ![]() ![]() Rakomelo ja, Admirala, du gav receptet i en tråd om julmaten och den skall jag kanske testa idag efter långpromenaden (är lyckligtvis ledig och på landet). Ska dock inte öppna tsipouroflaskan nu utan tänker på äktfinländskt vis göra det på "Koskenkorva". / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det har slunkit ner en och annan av bägge sorterna genom åren och jag har hört lite om dem.... Något som inte innebär att det stämmer eller är en absolut sanning... ![]() ![]() Tsipouro är det vanliga hemkörda i Grekland. Utom på Kreta. För där heter det Tsigoudia... Som då också är hemkörd. De skiljer lite i smak då man säkert använder lite olika råvaror. Och det är faktiskt tillåtet med hemkört under vissa omständigheter i Grekland! Raki, precis som Ouzo, däremot är en "officiell" sprit som normalt sett görs i fabrik. Men även där finns det ju olika smaker. Jag hade vid ett tillfälle både Tsipourou och Tsigoudia hemma och hade en alldeles egen provning... En minnesvärd kväll på min ära... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Citat:
![]() Detsamma gäller faktiskt den "Svenska" snapsen! Vanan att ta den direkt ur frysen och dricka alkohol som håller minusgrader är inte bara farlig, det är urdumt. Då dricker man av någon annan anledning.... Då är det nog bara "yrsla" man vill åt... ![]() Citat:
![]() Citat:
Fan. Nu blev jag både hungrig och törstig... ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hittade en sida på eng. som är upplysande om raki tsikoudia. Vet inte hur man får hänvisa men, googla på Raki/tsikoudia.The cretan spirit. Så ska ni komma till en sida som beskriver historia tillverkning o hur man dricker
|
|
|||
|
|||
![]()
Hur svårt kan det vara? Man lyfter glaset till sina läppar, lutar sig bakåt. och... Ahhh....
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...jag brukar köpa med mej hem 1.5 liter Tsigoudia när jag är på Karpathos.Den handlar jag i affärn mittemot Gatoulis i Pigadia och sist jag köpte (okt 09) kostade CocaColaflaskan 6 Euro.Den ska, enligt uppgift komma från Kreta och är riktigt god.Styrkan verka ligga runt 35-40%,mellan tungan och pekfingret...
![]() |
![]() |
|
|