![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer helt med Deia´s synpunkter.
Generellt är det oftast varmare och stabilare väder i södra delarna av öarna. Vad gäller val av ö så är nog Fuerteventura den "tråkigaste". Som jag sa tidigare inte mycket mera än sol och bad, OCH MYCKET VIND. Det gör att man de dagar det är som blåsigast väljer att ligga vid poolen på hotellet. På stranden sätts ofta upp vindskydd för solsängarna. Med tonåringar skulle jag inte åka till södra Fuerteventura. Mera för lite äldre folk som vill ha sol och lugn och ro. Gran Canaria och Teneriffa har vid våra besök varit mycket mindre blåsigt än Fuerteventura. Håller med om att Puerto de Mogan är en liten mysig och vacker by. Har haft fin vistelse där med lite varmare havsvatten vid stranden som ligger innanför en vågbrytare. Mindre tingeltangel (kanske inte uppskattas av tonåringarna) än i de övrig orterna på G C. Badvattnet i havet runt Kanarieöarna ligger nog vid den här årstiden på 19 - 21 grader. Varierar ett par grader beroende på om stranden ligger öppen mot havet eller i en mindre bukt e dyl. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Mycket info snabbt - TACK! Hmm vi får fundera lite till då. Vad gäller lugnet är det inga problem för våra ungdomar, det är dom vana vid från våra andra resor. Men det är blåsten som vi tänker lite på. Vi hade tänkt slutet av februari, och var nog inne på södra F. Har ni någrra bra tips om Teneriffa, boende tex? Mvh Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Hej carjoh!
Var på Teneriffa i november 2009 och bodde på Los Dragos del Sur i Puerto de Santiago. Ganska enkelt lägenhetshotell, men med underbar havsutsikt från de stora balkongerna. Sol hela dagarna och de mest bedårande solnedgångar över ön Gomera. Pool på taket och stor supermercado i samma hus. Gångavstånd till restauranger, stränder och butiker i både Puerto Santiago, Las Arenas och Los Gigantes. Men visst är det en fördel med bil, för det finns mycket vackert att titta på! Se tidigare inlägg i tråden "Teneriffa bokat!" som jag skrev efter hemkomsten, där finns fler tips och några bilder. Trevlig resa! Katitzi ![]() Utsikt från balkongen: Senast redigerad av Katitzi den 2011-01-05 klockan 19:32. |
|
||||
|
||||
![]()
Mitt råd är att du kollar in lite vad charterbolagen skriver om de olika orterna på Teneriffa. Du kan också Googla på Teneriffa och läsa om ön och olika orter och intressanta platser på Teneriffa. Först när du vet lite om vilken ort som bäst motsvarar vad du söker så kan man spana in lämpligt boende.
Även när det gäller boende har jag ibland hittat uppslag på charter-sajterna. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej på er!
Har ändå lite svårt att släppa Fuerteventura... Och vi tittar på hotell vid Jandia. Vill ha ett bra hotell/lägenhet, med uppvärmd pool och tennisbana. Har tittat på Sunrise Jandia och även Stella Jandia - vet ni något om dessa? Teneriffa har vi nog släppt helt. På Gran Canaria verkar ju Puerto de Mogan mysigt. Vi vill helst inte ha de stora turistorterna, lugn och ro, umgås och ha det mysigt. I P de mogan verkar dock hotellen i dyraste laget...?? Mvh carina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eftersom du uttryckligen skriver att ni vill ha lugn och ro, umgås och ha mysigt så är jag böjd att instämma i att då kan Jandia kanske vara lämpligt. Hotellen du nämner känner jag inte till men de ser ju båda väldigt flotta ut i de beskrivningar man hittar på Google. Du frågade innan om tips på matställe. Eftersom tankarna nu verkar vara lite inriktade på Jandia så har jag ett restaurangtips som jag gärna bjuder på. Som med det mesta är ju smaken olika men detta är ett ställe som vi gillar. Minns inte vad det heter, men det är lätt att hitta. Om man följer strandpromenaden västerut så kommer man så småningom till den äldre delen av byn, som heter Morro del Jable. De sista c:a 500 meterna av strandpromenaden är en rad restauranger, barer etc som ligger på rad längs strandkanten. Om man följer den promenaden tills den tar slut så står man med näsan rakt in i "vår" favoritrestaurang. De har bord och stolar både ute och inne. Inne är det träpanel på väggarna och lite rustik och mera spansk känsla än vad en del av de andra ställena har. Det är ett ställe som vi besöker flera gånger per vecka när vi är där. Speciellt deras fiskrätter är vi förtjusta i. Trevlig resa! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej igen!
Så blev det då Fuerteventura. Bokade flyget igår. Nu ska vi bara hitta boendet. Masse:tack för tipset om restaurangen dit kommer vi att gå om vi hamnar i området. Har du inga hotell att tipsa om? Hur lång tid tar det från flygplatsen till Jandia? Mvh Carina Senast redigerad av carjoh den 2011-01-09 klockan 15:59. |
|
||||
|
||||
![]()
Så kul att det blev Fuerteventura! De boende som vi haft i Jandia är av något mindre och enklare modell än de båda som du nämner ovan, och de har inga tennisbanor. Men längs stranden från Jandia och ut från byn ligger ett antal sådana hotell.
När vi åkt med transferbuss från flygplatsen till Jandia har det tagit 1 - 1,5 tim. Med egen hyrbil etc skulle jag gissa på strax under en timma. ![]() PS Hittade en hel drös med hotell på den här sajten: http://www.holidaywatchdog.com/Playa...eviews-35.html DS |
![]() |
|
|