Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-24, 18:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
GP har massiv bevakning av trafikolycksstatistiken, jag undrar varje gång vem som kan tänkas vara intresserad - men nu vet jag ju
Ja, det verkar det ju som om du läser den...
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 19:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det verkar det ju som om du läser den...
Ja, det är bara när jag vill läsa om mördarmaneter, sexpräster och nakenchocker som jag med förtroende vänder mig till Aftonbladet.

Apropå på det så hade de årets bästa rubrik tidigare i höstas: NAKNA TYSKOR VILSE I SKOGEN.

Det var tre kvinnliga naturister på besök från tyskland som gett sig på skogspromenad och villat bort sig, och eftersom de inte hade en tråd på kroppen hade de inga fickor att lägga mobilen i så de kunde inte slå larm. När de senare hittades var de oskadda - men frös.

Artikeln illustrerades med en lite suddig bild från en barrskog med tre pratbubblor: Hilfe! Hilfe! Hilfe! Jag skrattade i flera dagar. Vi ska vara rädda om våra kvällstidningar
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, vi verkar ha hamnat lite OT i denna tråden. Jag tycker att vi därmed återgår till manet-spåret.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 23:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Absolut

Jag har fortsatt plöja nätet efter manetfakta och hittat spridda skurar.

* Enligt Bangkok post ska drygt 5500 personer ha avlidit efter manetkontakt sedan 1954. Men: majoriteten är inte semesterfirare vid paradisstränder. Troligen är de flesta fiskare som fiskar vid mangroveträsk, kubmaneten trivs i bräckt vatten.

* Efter den svenska flickans död 2008 citerade norska VG lokaltidningen Matichon:

Matichon skriver nå at kubemanetene også er funnet i Nambor Bay på Phuket, Loh Samah Bay på Krabi, og på øyene Lanta og Phi Phi.
Kubemaneten, som også kalles box jellyfish eller sjøveps på norsk, har vært
svært sjelden i Thailand. I alle fall til nå.
- I løpet av bare ett år har vi funnet en masse kubemaneter i Andaman-havet. Tallet fortsetter å øke, og vi vet ikke hvorfor, sier Wannakiat Tubtimsang til Matichon.

* I mars i år överlevde en 9-årig svensk flicka efter att ha blivit bränd. En
svensk semestrande brandman räddade livet på henne genom att dra loss manetens tentakler från hennes ben och ge henne hjärt/lungräddning.

* I mars i år var en expert från phukets marinbiologiska center på studiebesök i australien, som har längre erfarenhet än Thailand av kubmaneten.

OT igen...

* i det här skannandet av nätet hittade jag också en annan jävligt otrevlig ryggradslös organism som hemsöker thailand: den svenska torsken. På ett stort och välorganiserat svenskt forum diskuterades livligt priser på flickor, huruvida det även fanns ryskor i Thailand och om de isåfall var billigare, om man fick ta med flickan ner till hotellfrukosten dagen efter och varför
thailändskor verkade sova så hårt morgonen efter när man ville fortsätta det roliga ...
Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 10:35
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
OT igen...

* i det här skannandet av nätet hittade jag också en annan jävligt otrevlig ryggradslös organism som hemsöker thailand: den svenska torsken.

Op, op, op, op - förnedra inte den långt ifrån ryggradslöse torsken - jag skulle hellre kalla dem "slemmiga ryggradslösa amöbor" istället (likheten finns ju där - pösiga och päronformiga typer)

//Åke
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.