![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Kefalonia är en vacker ö som jag hoppas ni ska trivas på. För två år sedan bodde vi också i Lassi vilket både har för- och nackdelar enligt min och min mans smak.
Det som vi inte tyckte om var att det endast var en genomfartsväg och att det inte fanns några tavernor vid havet på kvällarna. ![]() ![]() En klar fördel var att man med en skön promenad kunde gå till Argostoli, vilket vi ofta gjorde på kvällarna efter att vi hade ätit middag. Jag tror det tog ungefär 20 minuter åt varje håll när vi gick bilvägen. En liten bit behöver man vara uppmärksam eftersom det inte är trottoar. En reflex eller ficklampa kan vara bra att ha för att varna bilförarna i mörkret när man går den lilla stumpen. Vi älskade dock Argostoli - framförallt för caféer och barer och ett härligt kvällsliv. Vi är själva 40+ och är inte intresserade av något röj på något vis. En sen eftermiddag tog vi strandpromenaden till Argostoli. Om ni gillar att promenera så rekommenderar jag den verkligen. Det är en underbar natur och ni kommer även till en fyr som kan vara härlig att besöka. Vi valde att vara på stranden Makro Gialis som var en härlig sandstrand. Det fanns en taverna/kantina som vi åt på. Men ibland gick vi till den betydligt mysigare tavernan som låg vid stranden som anslöt till vår strand. Det finns dock flera mysiga stränder. Ett ytterligare tips är att åka till Palikihalvön. Vi tog en båt från Argostoli och taxi till och från Xi-stranden. Xi-stranden var en lite annorlunda strand och "lerklippor", så jag gjorde egen lerinpackning. Innan vi tog båten till Lixouri på Paliki så gick vi till fiskebåtarna i Argostoli, där vi kunde se Caretta Caretta. De kommer för att få fiskrester när fiskarna har kommit in efter sin fisketur. Man behöver alltså inte besöka speciella stränder för det. Själva var vi inte nere vid Assos, men den byn tror jag absolut är värt ett besök om ni har möjlighet. Ha en härlig semester och hälsa Kefalonia! Mafric |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har inte bott på Thalassa, men väl på Silo Apartments som ligger bredvid. I mitt tycke bor man perfekt här, med nära till båda stranden och restaurangerna. Lugnt och välskött trädgård och poolområde.
Taevernorna i Lassi är kanske inget man skriver hem om, men Sto Psito (havsutsikt!) och Sirtaki är två fullt godkända som vi åt på flera gånger. Om man tar taxi till Argostoli kan man äta på den supermysiga restaurangen Casa Grec som har en fin innergård. Missa inte heller en utflykt till Assos och Fiskardo om ni är på Kefalonia! |
![]() |
|
|