![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Janne du undrar var Prassés ligger. Jo mitt på västra sidan av ön på vägen från Chania till Sougia.
Chania-Agiá (det berömda fängelset ligger här)-Alikianós-Skinés-Nea Roumata och Prassés. Jag har skickat ett mail till Er, som är en liten historia från Prassés. Det händer ju mycket just 28/10 med parader och annat men P har varit ett självklart val för oss. Therisso? Vägen från Chania går upp genom den fina ravinen till denna historiska lilla by, där motståndet mot turkarna en gång startade och där E Venizelos hade sitt huvudkvarter när man så småningom införlivades med Grekland. Här finns huset kvar som är ett museum idag. Ytterligare två museum finns i byn, ett uppe vid den lilla kyrkan och ett mittemot Andartes. Tavernor finns det flera av idag men vill besöka de gamla med rätt atmosfär och mat då är det Andartes som gäller. Drivs av Nikos med familj. Även tavernan ovanför på samma sida är en de gamla. Från Therisso kan man sen fortsätta vägen till höger mot Meskla, där det också ligger en mycket bra taverna med fantastisk utsikt, vidare till Fournés, genom apelsinodlarlandet och till Chania igen. Alternativt från Therisso vägen till vänster mot Drakona, där det också finns en rätt bra liten taverna. Vyerna från båda vägarna är fina, vägarna asfalterade. Jag såg att ni varit vid Moni Arkadi, ett fantastisk ställe. Skulle ni vara kvar på ön den 8/11 så ta en tur dit. Då har man en minnesdag med bl a ett litet historiskt skådespel och självklart mat, pilaffi, ost,vin och raki. PS Janne vad är det för kamera du använder. Det är väldigt fina bilder du tar.DS lars Kriti sin kardia mou |
|
|