![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
För första gången på säkert 6 år badade vi för första gången i Platanias och det blev oxå den sista. Massage, frukt, klockor,väskor m.m överallt hela tiden. Det om korkade svenskar stämmer säkert men värre var den norska kvinnan som gick med en fruktförsäljare och påtalade att vi alla borde köpa hans frukt för den var mycket fin och "de har det så svårt med ekonomin och det har inte vi så vi kunde gott stödja dem". Mycket möjligt men till slut blir man anti mot allt och alla. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Bodde på hotel vid havet, solade vid poolen för även om det fanns gott om ungar som stimmade(vilket dom gärna får) var det lugnt jämfört med på stranden, brukade snorkla en stund varje dag i havet och på dom 100meterna man gick längsmed stranden han man ju bli trött på dom. |
|
|||
|
|||
![]()
var i Agia marina i juni!!! jag kan inte säga att jag stördes av dessa massagekvinnor. Dom gick där!!! men jag bara skakade på huvudet och då gick dom vidare, inget påträngande eller tafsande. Visst detta var i början av sesonngen så det kanske var annorlunda, vad vet jag!!! Inget som skulle hindra mig från att åka dit igen, som det så vackert heter "ta seden dit du kommer" Det jag däremot retade mig på var alla sura affärsinnehavare som krävde betalning för något man Råkat ta sönder eller inte alls tat sönder för det trillade ner. Jag gick förbi en rad av nyckelknippor av glas med grekiska ögat en trillade ner och gick sönder (jag nuddade inte4 den ens) expediten kom och sa att hon hade minsann sett att jag tagit i en grej bredvid som gjorde att den trillat och gått sönder. efter mycket diskussion betalade vi och kom aldrig tillbaka igen trots att det var vår närbutik när det gällde mat. det är IRRITERANDE OCH KAN FÖRSTÖRA DAGEN MER ÄN STRANDMASSAGERNA.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag var i Platanias i slutet på septmeber och dom var verkligen på hugget.
4 försäljare hann passera oss på en halv minut! Otroligt störande! I början sa man vänligt 'No thank you' men i slutet tittade man inte ens upp. Det var det värsta jag varit med om. Precis när man håller på att slumra till kommer dom. |
|
|||
|
|||
![]()
Trist, trist... istället för att njuta av dagen, värmen, ledigheten, så ligger man där och blir irriterad. Inte så bra tänkt, eller hur?
Vem tillverkar första skylten med "NO MASSAGE, NO FRUIT, NO NOTHING!"? |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Gita.
Skylten sattes strax i produktion redan när du kom med din utmärkta idé. Två ex. Eftersom vi aldrig åker till Grekland utan flugsmälla, så utnyttjade vi denna som "hållare". När vi åkte till Kreta tog vi med våra skyltar, men jag måste säga att de stränder vi besökte var inte besvärade av försäljare och dylikt. På stranden i Paleochora fanns en enkel massör och jag var snabb att sätta upp min skylt, men ganska onödigt egentligen, för det fanns nog bara en enda massör (och henne hade jag ju sagt nej till en gång). Solstolskillen tyckte nog att skylten var ganska kul, för nästa gång vi kom till stranden frågade han var skylten var någonstans! ![]() ![]() ![]() ![]() Men tack för tipset! ![]() Kanske värd att ta med igen om man skulle till Thailand någon gång i framtiden!?! ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Marianne, vad roligt! Nu fick vi oss ett stort skratt! På norra kusten skulle du kunna gått omkring och sålt dessa skyltar för dyra pengar... Kanske ett tips för de som åker ner nästa sommar, man kan ju dryga ut sin reskassa på detta vis!
Du är rolig, Marianne! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hahaha, jag ska tillverka mig en till nästa resa
![]() Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Haha...ja en sån hade jag absolut kunnat lägga en hel del pengar på!!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, man borde kanske ha tagit en runda på Agia Marina eller Platanias och anslutit sig till försäljarna för att sälja sina skyltar innan man åkte hem
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Snacka om I-landsproblem för er alla negativa människor.Vi ska vara glada och oerhört tacksamma att vi inte behöver vara i deras situation.Vi kan åka på semester ligga och slappa läsa böcker,vi behöver inte gå runt och "störa" turisterna för att få tjäna pengar.Lite mer ödmjukhet inför andras situation vore klädsamt!!!!
|
|
||||
|
||||
![]()
Inte utan att jag håller med Monica C...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och jag tror också att vi ofta tänker på hur bra vi har det. Jag gör det ofta och jag är säker på att de allra flesta också gör det, specielt idag när vi stort sett dagligen hör om så mycket elände i världen att man nästan inte kan klara fler nyheter ibland. Jag är oerhört tacksam över att jag är så priviligerad att jag kan ha semester överhuvudtaget. Men du ska ju inte tro, att vi som har sådan tur att vi kan resa ifrån vardagen ibland och gläder oss över ett par veckors välförtjänt frihet, värme och avkoppling inte har vårt att slåss med i vår vardag. Helt andra problem än de som går runt på stränderna och säljer olika varor och tjänster, men ändå... tro inte att vi lever bekymmerslöst året runt!!! På stranden i Georgioupouli hade man satt upp ett ”tält” där man erbjöd massage. Helt OK, tycker jag, om man själv går dit och får sin massage. Men det är absolut inte OK att bli petad på och kontaktad (väckt) som Gita skrev om i något av sina första inlägg i den här tråden! Så mycket trevligare det skulle kännas om de som säljer olika varor stod vid ett litet stånd (bord, matta eller liknande) och sålde sina varor i stället för att gå runt och vara mer eller mindre påträngande. Visst är det folks rätt att slappa, sova, prata, läsa på stranden om det är det de vill utan att man ska börja prata om I-landsproblem! |
|
||||
|
||||
![]()
Även jag som har råd att åka på semester ibland har rätt till en fredad zon och ingen har utan min tillåtelse rätt att peta på min kropp eller på ett påträngande sätt påkalla min uppmärksamhet för att få sälja sina grejer.
Det är motbjudande och inget att försvara. Vill själv välja av vem och var jag handlar så ett stånd skulle defintivt locka mig mer även om inte stränderna bör fyllas upp med det heller. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Oj, det väckte känslor va bra.
|
|
||||
|
||||
![]()
Fast inte har någon försvarat det som beskrevs i starten?
Jag tycker att Monica C har en poäng. De där människorna hoppar ju inte på oss på stränderna för att det är kul, det är ju mer eller mindre desperata människor det handlar om. Och desperation är inget försvar, men det är en förklaring. |
![]() |
|
|