Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-08-29, 13:01
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Jag brukar gå på onsdagsmarknaden som håller till snett bakom busshållsplatsen (fråga er fram). Billiga grönsaker, frukt, kläder, ost honung mm mm Här får man ett kilo apelsiner för 0,3 E Ta en riktigt tidig buss in. Vi brukar vara på marknaden vid 8-tiden. Efter ni varit på marknaden föreslår jag att ni går till "Röda cykeln" och fikar. Stadsparken är också ett trevligt fikaställe Efter fikapaus tar ni en tur till saluhallen och kollar in kött/fiskdiskarna. Sen en promenad i gamla stan och hamnen. Glöm inte att strosa runt på östra sidan av gamla stan, där det inte är lika tjockt med turister. Om man vill ta något att dricka eller äta nere i hamnen rekomenderar jag restaurangerna mot öst...alltså en bra bit åt höger när ni kommer ner från Halidon. De bästa restaurangerna finns annars inne i gränderna tycker jag.

I Kato Stalos rekomenderar jag Markos som ligger en bit upp från storavägen. Sväng upp vid Marias och fortsätt mot Pano Stalos så har ni det till höger efter några hundra meter. Där finns inga menyer utan man får kolla i grytorna vad man vill ha Kato Stalos restaurang är också värt ett besök...framför allt är deras garides saganaki helt underbar. Restaurangen ligger på hotell Kato Stales Mare.
Ta gärna en buss eller en lång (3km)promenad bort till Platanias. Där har ni en kanon restaurang som heter Drosia. Ligger på en tvärgata. Sväng vid Mylos restaurang. Vill ni äta lite finare och väldigt gott så gå till Symposium i Platanias. Ligger på högersida efter huvudgatan om ni kommer från staloshållet.
Det var några av mina bästa tips...

Hoppas ni får en härlig semester

Malin
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.