Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-11, 16:26
Frost Frost är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 23
Standard Tillbaka från Naxos

Nu är jag och min sambo hemma från en härlig första resa till Grekland. Det blev två veckor på Naxos vilket vi är jättenöjda med! Bodde på Blue Sky som var helt okej med jättebra läge och trevliga ägare. Det blev mycket gyros och souvlaki och efter resans slut enades vi båda om att de allra bästa gyrosen finns hos Moustache (vid Cine Astra) och den bästa souvlakin åt vi på To Kati Addo. Vi hade riktig tur med vädret med ca 28 grader på dagen och även otroligt varma kvällar och nätter som var perfekta för att sitta på ett cafe i hamnen och titta på fotbollen. Även båtturerna till och från Santorini gick jättebra.

En av dagarna tog vi en rundtur på ön med Naxos Travel Agency, kostade 25€ och då fick man besöka ett krukmakeri, Chalki, Apiranthos, Appollonas och en av kourosarna. Turen var riktigt trevlig och det var kul att få se mer av ön. Guidningen var på både grekiska och engelska vilket var lite jobbigt först men sen vande man sig och guiden verkade mycket kunnig. Vi tog även en utflyktsbåt till Iraklia och Koufonissi men i efterhand skulle jag nog valt att ta en av de vanliga båtarna till Koufonissi och bo över en natt vilket jag tror nästan skulle bli billigare (vår tur kostade 40€ per person). Man fick 1 timme på Iraklia och ca 4 timmar på Koufonissi vilket var lite kort tid för att hinna utforska de finaste stränderna längst bort.

Avslutningsvis vill jag dock komma med en liten varning. De små fiskarna som finns i det grunda vattnet på St. Georgestranden verkar inte vara så beskedliga som de ser ut...Jag hade skavsår och fick en blåsa på foten, och när jag stod i det grunda vattnet kände jag något som stack till och såg att en fisk hade bitit mig där så att jag fick ett sår. Kände även fiskarna kring fötterna ett par andra gånger så om ni har barn som badar där skulle jag nog rekommendera badskor.

Fick mycket hjälp inför resan på detta forumet och vi åt gott varenda kväll tack vare alla bra restaurangrekommendationer! Nu har vi fått smak på Grekland och förhoppningsvis blir det en resa nästa sommar igen, längtar redan!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-12, 13:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Tillbaka från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Frost Visa inlägg
Avslutningsvis vill jag dock komma med en liten varning. De små fiskarna som finns i det grunda vattnet på St. Georgestranden verkar inte vara så beskedliga som de ser ut...Jag hade skavsår och fick en blåsa på foten, och när jag stod i det grunda vattnet kände jag något som stack till och såg att en fisk hade bitit mig där så att jag fick ett sår. Kände även fiskarna kring fötterna ett par andra gånger så om ni har barn som badar där skulle jag nog rekommendera badskor.
Vi var med om samma sak på Ios förra veckan. Först trodde vi att de bara nafsade, men de bet faktiskt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-14, 01:15
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Tillbaka från Naxos

Nu är vi också tillbaka från Naxos och Schinoussa och Amorgos och Aten. De små fiskarna såg vi, konstaterade att de var väldigt orädda. Blir dock hellre biten av en sådan än en svensk gädda!

Resebrev utlovas, men inte lika fina bilder som i Riittas. Ska läsa det efter en välbehövlig natts sömn!
aina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT