Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-11, 20:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Var på Lefkas...

Dom underbara stränderna låg inte i Nidri men även där var det ok att bada tidigt på dagen, för sen kom myggen och då var det inte kul längre.

Eva
Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 20:46
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Håller med om att Nidri som ort inte är någon höjdare precis, men som utgångspunkt för utflykter var det helt OK att bo där. Plågades dock inte av mygg alls i slutet av juni 1998, då vi var där. Kanske är det olika mycket av dessa plågoandar där precis som det kan vara hos oss härhemma i Norrbotten?

Ivi
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 15:31
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hmmm.. jag kanske måste revidera mina resplaner. Nidri verkar ju inte vara så bra som jag trodde...
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 17:52
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Lefkas är ju min favoritö å jag har inga problem med att bo i Nidri.Badar dock aldrig i bystranden utan har alltid hyrt mig en scooter som jag åker till de fantastiska stränderna runt om på ön !Det är väl inte den mest genuinaste by jag varit i.Det finns en huvudgata med barer och souvenirbutiker,samt en strandpromenad med mera barer.Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.Men till sådanna ställen kan man göra utflykter till .Å du har som sagt både båtutflykter samt fordonsutflykter du kan göra.Mygg har jag heller aldrig sett skymten av under mina augustisemestrar där.Men de finns där har jag hört .Ön är så grön och vacker så jag tycker absolut du skall resa dit !
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 18:07
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd

Det tycker jag med du skall göra, o Nidri är inte så hemskt som det låter, Lefkas är en läcker, grön skön ö där det finns mycket att upptäcka, se o göra. Några kilometer söder om nidri ligger t.ex poros med en fin strand. I Nidri kan du hyra små motorbåtar o ta dig ut bland de andra mindre öarna i närheten på egen hand, o ha pic-nic på nån fin strand m.m .

Tommy
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 21:51
Eva Ls avatar

Tommy enligt min mening är Parga rena paradiset i jämförelse med Nidri men det kan ju ha blivit bättre med åren. Ärligt talat den som vandrat bland choras gränder på Amorgos, försjunkit i en god bok i Folegandros chora, vandrat mellan Faros och Kastro på Sifnos, cyklat i staden Kos utkanter, sovit på en bänk i Aperi (Karpathos) och badat på baksidan av Spinalonga etc etc återvänder inte gärna till Nidri men tack och lov är ju smaken olika. För den kräsne Greklandsturisten är nog inte Nidri något lockande alternativ men kom gärna med motbevis.

Eva
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 21:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag håller faktiskt med Dig Eva!!!
Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 13:14
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Jag håller faktiskt med Dig Eva!!!
Det gör inte jag!
Även jag har gjort de saker Eva beskriver och älskar det.
Men det är det som gör Grekland så fantastiskt, den ena semester är inte den andra lik.
Jag gillar även att få uppleva vardagsgreken och det tyckte jag att man kan få i Nidri. Nidri är vacker i sin fulhet, eftersom allt inte är så tillrättalagt för oss turister, åtminstone var det inte det då för en 5-6 år sedan.

//gunilla
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 22:16
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Tommy enligt min mening är Parga rena paradiset i jämförelse med Nidri men det kan ju ha blivit bättre med åren. Ärligt talat den som vandrat bland choras gränder på Amorgos, försjunkit i en god bok i Folegandros chora, vandrat mellan Faros och Kastro på Sifnos, cyklat i staden Kos utkanter, sovit på en bänk i Aperi (Karpathos) och badat på baksidan av Spinalonga etc etc återvänder inte gärna till Nidri men tack och lov är ju smaken olika. För den kräsne Greklandsturisten är nog inte Nidri något lockande alternativ men kom gärna med motbevis.

Eva
Motbevis ?
Det ligger i den enskilde resenärens subjektiva upplevelse. Och därtill ser jag mig ikke kapabel att döma i målet. Har semestrat på Lefkas 3 somrar och bott i Nidri som inte är en genuin grekisk by, utan mycket inriktad på turism. Men jag har ändå funnit charm och trevligt bemötande av invånarna där.
Som charter-resenär är Nidri bra för där finns det du behöver av service, och det är därför en bra utgångspunkt för att utforska ön, tycker jag.

Men vill du resa för att uppleva ett genuint grekland får du klart resa på ett annat sätt och någon annan stans. Men Lefkas är en ö som sitter fast i mitt hjärta, och att bo i Nidri är inget jag föraktar .

Parga är ett helt annat paradis o av andra anledningar för mig

Tommy
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 22:34
Eva Ls avatar

Jag föraktar det inte heller men något lockande alternativ är det inte. Naturligtvis finns det trevliga människor i Nidri och även andra positiva saker men mindre byar som inte hade några särskilda sevärdheter innan omvandlingen till masscharterturistorter blir lätt väldigt trista även i Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 22:42
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag föraktar det inte heller men något lockande alternativ är det inte. Naturligtvis finns det trevliga människor i Nidri och även andra positiva saker men mindre byar som inte hade några särskilda sevärdheter innan omvandlingen till masscharterturistorter blir lätt väldigt trista även i Grekland.

Eva
Jo men frågan var: Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol o bad, god mat, inte håll igång men ändå inte dött ?

vad rekommenderar du då Eva ? På Lefkas alltså......................

Tommy
Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 07:24
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Jo men frågan var: Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol o bad, god mat, inte håll igång men ändå inte dött ?

vad rekommenderar du då Eva ? På Lefkas alltså......................

Tommy
Nu har jag bara bott i Nidri privat dvs inte på något charterhotell och det var länge sedan så någon annan har säkert tips om bra boende. Agios Nikitas passerade vi och det skulle jag personligen föredra framför Nidri. Huvudstaden tillbringade jag en em i och inte heller den känns särskilt lockande.
Lefkas stränder är fantastiska och naturen grön men det är kanske inte för grönskan jag själv reser till Grekland i första hand eftersom vi har så grönt här hemma i Sverige. Det är mer den grekiska "själen" om jag nu får uttrycka mig så flummigt och det är för mig något jag kan finna på många platser i Grekland men tyvärr försvinner den känslan lite på allt för exploaterade platser där utvecklingen inte varit varsam.

Eva
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 23:24
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.
Arkitekturen är inte så typiskt grekisk och blåvit på Lefkas och de andra joniska öarna (i alla fall inte det jag hann se på mina två veckor i somras), men det är väldigt fint ändå.

Ruby
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 23:37
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Vad tror Ni om Vassiliki, lugnare och renare än Nidri men livligare och fler restauranger än Ag. Nikitas? Tyvärr är jag så dement att jag inte kommer ihåg om stranden var nåt bra.//PO
Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 23:45
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Vad tror Ni om Vassiliki, lugnare och renare än Nidri men livligare och fler restauranger än Ag. Nikitas? Tyvärr är jag så dement att jag inte kommer ihåg om stranden var nåt bra.//PO
Det går väl inte charter dit, eller?

Ruby
Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 00:19
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Nej det får nog bli flygstol till Preveza och en bulle till Vassiliki.

//PO
Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 08:37
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Nej det får nog bli flygstol till Preveza och en bulle till Vassiliki.

//PO

Det kan vara en god ide´, om ni vill ha sol o bad, god mat och inte helt dött.

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-10-13 klockan 08:41.
Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:57
petros petros är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej var på Lefkas 2004 bodde då i en liten by 5km utanför Nidri som heter Nikiania. Perfekt läge att bo på om man har planer att utforska ön på egen hand. I byn finns ca 10 resturanger 5 kafeèr 3-4 supermarkets och en härlig stressfri miljö
Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 01:02
anninagirl anninagirl är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej!
Jag var på lefkas sommaren 2000, och jag bodde i nidri.
Jag rekomenderar nidri varmt de har god mat och många restauranger, och när jag var där hittade vi bara ett discotek men där fanns några små pubbar.De boende på ön var väldigt vänliga och serviceinriktade.
Bredvid hotellet jag bodde på (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på) fanns en restaurang som serverade helt underbar mat,deras svärdfiskkottlett kan jag fortfarande drömma om. mums..

Jag åkte på några båtutflykter bla till kefalonia och fiskardo båda var väldigt fina utflykter. Tog även små turer på vespa då fick man chans att se lite mer gammal grekisk miljö.

Jag kommer åka dit igen utan tvekan..
Mvh annina
Svara med citat
Gammal 2006-02-16, 10:12
Grek_ságapo
Gäst

Jag ska dit i sommar...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.