![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På tal om böcker: jag har just avslutat en bok som inte liknar någon annan jag läst: Louis de Berniéres "Birds Without Wings".
Den skrevs 2004, publicerades 2005 och författaren har tidigare skrivit många böcker varav jag endast läst Captain Corelli´s Mandolin. Den här tegelstenen-625 sidor- utspelar sig i Mindre Asien under början av nittonhundratalet och beskriver allt det där som inte stod i mina historieböcker i alla fall, på ett originellt sätt. Efter att ha läst den kan man ledigt föreställa sig varför det fortfarande finns antagonism mellan greker och turkar, det är ju bara några generationer tillbaka som usel politik och hemska krig medförde en sån omflyttning av folk på Balkan, i Turkiet och i områdena kring Svarta havet. (Grekiska skolbarn har givetvis i alla tider fått en grekpatriotisk version och jag förmodar att motsvarande gäller turkiska skolbarn. ) Samtidigt är det en ömsint skildring av vanligt byfolks liv , folk som inte alls kunde förstå vad som hände men som drogs med i turbulensen. Min mans mormor var barn den här tiden, och hon mindes bara gott efter turktiden, eftersom en viktig handelsväg gick över Kalymnos från Smyrna och andra ställen. Hon berättade att det fanns hur mycket pinjekottar och russin som helst nere i hamnen, jag kan tro att det lastades om till andra båtar och fördes till Aten eller liknande. Sen kom den italienska ockupationen och efter andra världskriget anslutningen till Grekland. Läsvärd och tänkvärd med porträtt som stannar kvar i medvetandet. Lite för mycket grävande i groteska krigsscener kanske, men som helhet en ögonöppnare. |
|
|