Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-04-18, 11:19
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Inställda flyg p.g.a. vulkanutbrott.

Mina stackars föräldrar är strandsatta nere i Venedig just nu. De som hela sitt liv endast har flygit charter blev sugna på att göra som dottern oftast gör, flyga reguljärt. Det blev på min rekommendation en resa till Malta med Ryanair. De var lite pirriga i magen innan över detta faktum att ingen transferbuss skulle vänta på dem när de landade och att de istället skulle ta sig till hotellet på egen hand osv.
De hade fyra fantastiska dagar på Malta och allt var frid och fröjd när de skulle flyga hem i torsdags. Flygstoppet kom precis då!!!
Ryanair skötte sig och ombokade mina föräldrar kostnadsfritt till Venedig redan på torsdagskvällen. Där skulle de få stanna i två dagar för att sedan flyga vidare till Skavsta på lördagen. Det var dock inte kul för dem att landa någonstans utanför Venedig kl 22.30 på kvällen, pytteliten flygplats, ingen informationsdisk öppen som kunde hjälpa dem med hotell.
Med mobiltelefon och internet löser man ju det mesta nuförtiden. Mamma ringde mig och jag såg på Ryanairs hemsida att de hade landat i Treviso, några mil från Venedig. Jag gick sedan in på en bokningssajt och hittade ett hotell i Treviso. Mina föräldrar lyckades få tag i en taxi och tog sig till hotellet som var fullbokat, men de fick där hjälp med att hitta ett annat.
De fick sedan en fantastisk dag i Venedig på fredagen och kände sig nöjda och glada trots allt. På lördagen skulle de flyga hem vilket ju inte gick. Ryanair bokade om deras biljett än en gång, så nu är det onsdagen som gäller... De börjar dock misströsta där nere och har bokat ett tåg tisdag kväll för 3300 kr per person!! De orkar inte få besked än en gång på onsdag om att resan flyttas fram. Tåget kan de dock avboka och endast förlora 10 procent av kostnaden om situationen ändras. Tåget kommer att ta ett dygn och de tar sig endast till Kastrup, fanns inte ett enda tåg vidare till Kalmar. Tycker synd om mina föräldrar men samtidigt kunde allt ha varit mycket värre! De lever och har hälsan och det enda som drabbar dem är ju att resan blev betydligt dyrare än vad de räknat med.

Jag undrar vad som kommer att gälla med försäkringar. Jag har kollat upp visakortsförsäkringen som de har genom Nordea. Enligt den får man betald för extrautgifter i samband med flygförsening över 24 timmar. Man kan dock få max 6 500 kr per familj. Jag kan inte se att Force majeure skulle gälla. Däremot har jag svårt att tro att de kan få ersättning om för tågbiljetter när de tar saken i egna händer och reser hem med tåg eftersom flygbolaget har gett dem en flygbiljett. Någon som vet?

Carina
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.