Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-26, 23:46
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Jag intervjuade några grekiska vänner häromveckan. De sa att de människor som ALLTID betalat skatt i grekland är statligt, kommunalt anställda och liknande. Nu naggas deras möjligheter till en gott liv i kanten.
De som har kunnat SMYGA undan med sina förmåner, löner osv har bara just gjort så, i alla år! Alltså ockrat på dem som betalat skatt. Läkare, advokater och andra privat högavlönade människor har inte bidragit med det de skall. Inte undra på att dessa ärliga skattebetalare visar sitt missnöje nu!
Det finns enligt mina intervjuoffer läkare, advokater osv som bara deklarerar för en inkomst om cirka 12000 Euro. Då behöver de i stort sett inte betala någon skatt. Trots att de bor överlyxigt och kör en merca eller bmw.
Stackars greker. Jag vet i alla fall att jag stöttar dem och reser dit så ofta jag kan. Det sämsta för dem är ju att vi inte åker dit. De behöver ju intäkterna från turisterna. Dessutom behöver jag min grekiska dos för att må bra
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 08:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Visst förstår jag också att de protesterar men problemet är så mycket större än så. Deras budgetunderskott ska finansieras och att då låna till dyra räntor utomlands är ingen lösning. Ju sämre ekonomin blir i Grekland dessto större blir räntorna. Förhoppningsvis får de nu den hjälp de verkar behöva och en av de saker som då ingår är väl att minska den svarta ekonomin inom alla områden. Bara att hoppas att det blir framgångsrikt.

Personligen ser jag det inte som en förmån att gå i pension vid 45-årsålder då de allra flesta av oss har mycket mer att ge i ett yrkesliv.

Jag har själv bidragit till den svarta sektorn i Grekland många gånger då jag aldrig fått kvitto på det jag betalat för mitt boende. En konsekvens för oss alla blir väl om vi vill hjälpa grekerna att vi betalar enligt prislistan och begär kvitto på vår betalning.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 08:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
En konsekvens för oss alla blir väl om vi vill hjälpa grekerna att vi betalar enligt prislistan och begär kvitto på vår betalning.
"Jag vill gärna ha kvitto, tack", hur fanken säger man det på grekiska? Google translate föreslår "Tha íthela mia apódeixi, parakaló". Kan det stämma?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 10:08
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
"Jag vill gärna ha kvitto, tack", hur fanken säger man det på grekiska? Google translate föreslår "Tha íthela mia apódeixi, parakaló". Kan det stämma?

/Netwolf
Min SWE-GRE ordbok säger att kvitto heter "apòdeixi" . Så det äger nog sin rigtighet . Men jag tror inte Greken i gemen vet vad det betyder !
/ Tom
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 10:52
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
"Jag vill gärna ha kvitto, tack"... "Tha íthela mia apódeixi, parakaló". Kan det stämma? /Netwolf
Det stämmer alldeles utmärkt, men som Tom sa...
Fast nu för tiden får vi kvitto på de mest udda ställen. Vi tankar för 10€, får ett kvitto på 25 - tankar för 20€ och kvittot visar 50...
Vi var på krogen inatt och såg inte ett enda kvitto i omlopp. Däremot fick vi återbäring redan när vi betalade - i form av en liten rackare "on the house"

Än tycks ingen veta exakt vad som ger återbäring eller ej. Vad jag däremot begripit är att, om jag tjänar 456€/mån som "A-kassan år", måste jag nog revidera kvittosamlingen brutalt före deklaration
Igår fick jag också höra av en affärsidkare att många (vi talar om Agia Marina/Platanias -området) börjat sänka priserna på mat/dryck. Jag gladde honom i retur med att tala om att Ni, turisterna, inte kommer att svika ett Grekland i kris.

Välkomna att bidra till min framtid som Chaniot
//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 13:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Google translate föreslår "Tha íthela mia apódeixi, parakaló". Kan det stämma?
Första gången jag ser en googleöversättning som är helt korrekt

Kommer du inte ihåg det där kan du bara säga apódixi, parakaló.

Jag inser att jag inte kommer att göra det där. Jag orkar inte bli osams med och få sura miner av varenda näringsidkare jag träffar i Grekland.

Jo, i ett fall skulle jag göra det - om en taxiförare tog ett överpris. Men annars kommer jag knappast att be om kvitto.
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 13:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Precis så känner jag också Inkfish!

Hur ska man kunna be om kvitto NU om man inte gjort det förr på samma ställen? Jag har gladeligt bott till vänskapspris på de ställen vi bott många gånger på och inte haft några större samvetskval för det....Det är väl skatten jag fått i rabatt??

På de mysiga matställena där man heller aldrig fått kvitton förr, men alltid något på huset....
Oj vad jobbigt det blev nu:
Kommer ni alla andra samvetsgrant att i sommar be om kvitton på boenden och tavernor??

Lissi - som hoppas att kvittona lämnas frivilligt pga de nya reglerna

Senast redigerad av Lissi den 2010-03-28 klockan 13:25. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 13:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men annars kommer jag knappast att be om kvitto.
- så g o d t å høre at vi er flere
Jeg kommer heller ikke til å gjøre det når jeg er blant "venner"
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 13:53
inkfishs avatar

Jag känner det som om jag drar mitt strå till den ekonomiska stacken genom att spendera så mycket pengar som möjligt när jag är i Grekland.

Men att vara bror duktig och be om kvitton för att uppfostra folk - nej, det klarar jag inte. Så långt sträcker sig inte mitt ansvar för hur grekerna hanterar sin ekonomi och sina lagar.
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 14:04
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag känner det som om jag drar mitt strå till den ekonomiska stacken genom att spendera så mycket pengar som möjligt när jag är i Grekland.

Men att vara bror duktig och be om kvitton för att uppfostra folk - nej, det klarar jag inte. Så långt sträcker sig inte mitt ansvar för hur grekerna hanterar sin ekonomi och sina lagar.
är det då bättre att pengarna hamnar i fickan hos någon som inte betalar in skatt, och den grekiska ekonomin fortsätter att braka åt helskotta.

Yvonne

som begär kvitton överallt, och inte skäms för det.
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 16:04
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Yvonne

som begär kvitton överallt, och inte skäms för det.
Jag förstår att du gör det eftersom du delvis bor i Grekland.

Fast det är trist att diskutera när du riktar arga smileys rakt mot mig.
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 17:03

Jag håller med Dig Inkfish..Jag blir lite sur faktiskt för inte är det väl JAG som turist som ska se till att grekiska näringsidkare ger mig kvitton? Det ska väl banne mig vara självklart att jag ska få kvitton?. Är jag i Grekland och gör rätt för mig genom att betala de priser som begärs på tavernor , boenden , i affärer etc så är det väl inte MIN sak att vara skattepolis! Jag har semester när jag är i Grekland. Grekerna får själva ta tag i sitt myglande vad gäller skatter, det är inte turisternas sak.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 20:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Grekerna får själva ta tag i sitt myglande vad gäller skatter, det är inte turisternas sak.

Lissi
Men hur ska de kunna veta att du tycker det om du inte upplyser dem om det, att begära kvitto är ett enkelt sätt att upplysa dem om din åsikt.
Förresten så är det väl likadant som här, om du inte kan uppvisa kvitto efter att du handlat så är du kriminell. Inte för att jag nånsin sett den nya lagen tillämpas här ännu för det var väl vid senaste årsskiftet den trädde i kraft här.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 20:34

Så Du menar att du alltid ber om kvitto på boendet och får det? På tavernor får man ju alltid en nota men om det skattemässigt är ett giltigt kvitto tar jag ju ingen diskussion om faktiskt....
..och jag tror inte grekerna är så intresserade av min åsikt i ämnet heller

Ja jag är väl kriminell då

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2010-03-28 klockan 20:36. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 20:44
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:

Lissi
Du är i stort och gott sällskap

Abi
Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 22:17
Janériks avatar

Citat:
Så Du menar att du alltid ber om kvitto på boendet och får det? På tavernor får man ju alltid en nota men om det skattemässigt är ett giltigt kvitto tar jag ju ingen diskussion om faktiskt....
..och jag tror inte grekerna är så intresserade av min åsikt i ämnet heller

Lissi
Jag skrev inte att jag alltid gör det, däremot så borde jag kanske göra det. Om det dessutom blir så att man får börja böta om man inte kan visa upp kvittot så är det väl ännu större anledning att begära ett kvitto.
Om jag ska börja betala av grekernas statsskuld via min skatt (och via EU) så har de inget annat val än att få höra min åsikt i frågan, hur jag sedan lägger fram den återstår kanske att se.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 07:45
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Om det dessutom blir så att man får börja böta om man inte kan visa upp kvittot så är det väl ännu större anledning att begära ett kvitto.
Blir det så att man skall visa kvitton eller är det så? Är det någon på forumet som vet?
De enda gånger jag har varit tvungen att visa kvitto någon gång är när jag var i Ryssland för 10-15 år sedan, och lämnade landet. Detta för att se att jag inte växlat svart.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 08:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Du är skyldig att visa kvitto om en kontrollant frågar dig. Vad bötesbeloppet blir vid uteblivet kvitto vet jag inte men det kan jag ta reda på. Återkommer sen jag fått fram uppgifterna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 10:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du är skyldig att visa kvitto om en kontrollant frågar dig. Vad bötesbeloppet blir vid uteblivet kvitto vet jag inte men det kan jag ta reda på. Återkommer sen jag fått fram uppgifterna.

Eva
Du kanske har rätt, grekisk lag kanske föreskriver detta om man fingranskar den, jag har ingen kunskap om det. Har dock lite svårt att tro att andemeningen är att man ska jaga turister.

I verkligheten tycker jag att det blir absurt. Ska jag som turist släpa med mig en bokföringspärm och spara kvitton på alla inköp?
Hur länge ska de sparas? Hur ska jag kontrollera om det är ett riktigt/lagligt kvitto?

Hur gör jag här hemma ?
Jo jag ser till att jag får ett kvitto när jag behöver ett, inte annars. Ex.vis kan det vara för garantier, för eventuella framtida byten/reklamationer eller för att jag behöver det i framtiden för deklarationen eller mot myndigheter.
Däremot händer det väl att man köper en fika och faktiskt inte får nått kvitto eller köper en tidning på macken och ber expediten slänga kvittot. Eller när jag hyrde in mig i södra Skåne, i bekantas bekantas friggebod för 1000:-/natt, ärligt talat var det ingen part som ens tänkte tanken på ett kvitto där.

Jag tänker inte agera annorlunda i Grekland. Att det blir redovisat och skattat på rätt sätt måste vara Grekernas sak, inte min som besökande turist !

Lars

Senast redigerad av laero den 2010-03-30 klockan 10:28.
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 22:15
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du kanske har rätt, grekisk lag kanske föreskriver detta om man fingranskar den, jag har ingen kunskap om det. Har dock lite svårt att tro att andemeningen är att man ska jaga turister.
Precis som svensk lag föreskriver att alla kunder ska få ett kvitto då de betalar. Enligt den nya kassaregisterlagen kan sedan skattemyndigheterna stå utanför en butik och begära att få se kassakvitto på det man köpt i butiken.
Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Hur gör jag här hemma ?
Jo jag ser till att jag får ett kvitto när jag behöver ett, inte annars. Ex.vis kan det vara för garantier, för eventuella framtida byten/reklamationer eller för att jag behöver det i framtiden för deklarationen eller mot myndigheter.
Däremot händer det väl att man köper en fika och faktiskt inte får nått kvitto eller köper en tidning på macken och ber expediten slänga kvittot. Lars
Sedan senaste årsskiftet ska alla som i Sverige hanterar kontanter (finns några undantag) ha ett certifierat kassaregister som ger kvitto för varje försäljning, säljaren är skyldig att ge kvittot till kunden. Tidigare kunde man stänga av kvittoutskrift för att slå igång den om kunden ville ha ett kvitto, numera är inte det godkänt.
Jag ser det helt naturligt att även Grekland ska ha en liknande lag och dessutom övervaka att den efterföljs mera effektivt än i Sverige med tanke på de problem man har med sin ekonomi.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.