Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Norden

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-02, 15:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: En resa norrut

I Umeå finns det flera bra hotell om ni vill se lite av staden. Här finns ställen med uteserveringar och vanligt stadsliv. Gammliaområdet med Västerbottens Museum och Bildmuseumet är sevärt. På sommaren finns det djur på området och geten Egon är min favorit. Tunnbröd bakas i bagarstugan och ni kan fika i en enkel, röd liten stuga. Vill ni kan ni göra en avstickare till Norrbyskär och titta på det som finns kvar av det gamla sågverkssamhället.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 19:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hotell finns i alla tätorter.

Att kalla städerna längs Norr- och Västerbottenskusten för storstäder är att ta i Umeå är en storstad med svenska mått mätt, men Skellefteå och Piteå är trivsamma småstäder där det finns mycket att se och göra och bra shopping. I Skellefteå finns bland annat Västerbottens museum, bonnstan, landskyrkan och Sveriges äldsta träbro. Piteå är ju känt för sin riviera (fast havsbaden ligger tätt längs hela Norrlandskusten). Luleå är en vacker sjöstad med vatten på alla sidor. Det finns flera trevliga båtturer ut i Luleå skärgård som är Sveriges största och av många erfarna skeppare ansedd som den mest svårnavigerade. En mil från Luleå ligger Gammelstad med den gamla kyrkbyn som är ett världsarv, och friluftsområdet Hägnan med vackra gamla norrbottensgårdar. Åker man till Boden så kan man bland annat besöka Bodens fästning (känd från Carl-Bertil Jonsson ), eller rättare sagt ett av de fem forten som en gång kallades Bodens fästning, där det numer finns ett intressant museum.

Jo det finns flera andra som kan berätta mer, men jag har lite svårt att låta bli
Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 21:33
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Elisabet, du får skriva hur mycket du vill, jag blir superglad för alla idéer du har. När jag skrev storstad så skrev jag med citattecken först, men ändrade mig, för i Norrland är dem ju storstäder.

Eva kul med tips från dig också. Jag ska läsa igenom allt noga innan jag väljer resrutt. Men som sagt jag suger i mig av allt ni skriver.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 19:23

Sitter just nu och försöker lägga upp en bra resrutt, och jag har noterat alla förslag jag fått här. Ser ut som vi kommer åka höga kusten upp, kanske en sväng in i Finland. Vägen hem kommer då förmodligen gå i inlandet men en tur i de norska fjällen.

Ni får gärna ge mer tips, alla är lika värdefulla och som sagt, jag har lusläst de tidigare inläggen som jag uppskattar mycket.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 22:17
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

När vi åker upp till svärmor som bor i Luleå, så åker vi alltid en sväng till Haparanda-Torneå, på vägen från T, så åker vi upp till ku(-)kkolaforsen o maken äter en stor rökt Sik, sen har vi även åkt vidare uppåt och kommit fram till Polcirkeln. Inte så långt därifrån ligger Tomteberget Luoppio-berget (OBS stavningen kan vara fel)
Ett år åkte vi till Jokkmokk och vidare till Porjus kraftstation, intressant att se.

Irene
Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 22:26

Låter jätte intressant, ska kolla upp det och hoppas vi kan få njuta av dessa vyer också.

//Ingela
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.