Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-23, 09:45
Ante Ante är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varning! för att bli lurad på lokalbussarna!

Buss
----
Jag och en kompis fick ej ens åka med två gånger med bussen då det ej stod någon grek vid hållplatsen?

Vi frågade en i lokalbefolkningen och han sa att där kommer er buss och vi gick till hållplatsen och räckte fram handen. Döm av vår förvåning när de två unga en chafför och en annan yngre grek bara körde oss förbi. Nästa buss gick en timme senare.

Bar
---
En annan sak från samma resa var att när vi skulle beställa varsin Mythos vid en bar med endast greker så frågade bartendern sin chef hur mycket vi skulle betala . Turistpris? inga priser fanns att skåda vid baren så de bedömde nog folk efter om de kände dem o andra kriterier.

Tidigare resa så blev vi nekade att komma in på diskotek om vi ej hade flickvänner med oss, ensamma manliga greker och damer gick rakt in medan vi var tvungna att ha tjejer med oss.
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 11:28
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Heja Frida!
Lurade har vi säkert alla blivit. Vet vi alltid när vi blivit lurade? Svaret är självklart nej.
Det bästa rådet jag kan ge är att lära språket så fort som möjligt, inte perfekt, vem kan det? men så att man kan föra ett samtal.
Det öppnar dörrar, skapar kontakter och nya vänner och gör livet mycket lättare och roligare.
En icke grek som kan språket inger både beundran och nyfikenhet, ja det är åtminstone min erfarenhet efter ett 25 tal år med resor och boende i Grekland.
Kali tichi!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 12:39
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Det bästa rådet jag kan ge är att lära språket så fort som möjligt, inte perfekt, vem kan det? men så att man kan föra ett samtal.
Det öppnar dörrar, skapar kontakter och nya vänner och gör livet mycket lättare och roligare.
En icke grek som kan språket inger både beundran och nyfikenhet, ja det är åtminstone min erfarenhet efter ett 25 tal år med resor och boende i Grekland.
Jeg kan sproget, men det kan de jo ikke vide
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 13:44
larss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Jeg kan sproget, men det kan de jo ikke vide
Jo men det är det dom skall veta, åtminstone vid vissa tillfällen, eller hur?
Kan dom språket ja då kan dom nog hur det fungerar i Grekland också. inte lika lätt att lura kanske.??
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 13:48
FMB FMB är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Haha! Ja heja mig! :P

Ja lurade blir vi väl alla...men "Det man inte vet, tar man ingen skada av"

Ja det där med språket är nog så sant som du säger!
Jag sitter varje dag med grekiskan och upprepar, finns en hel del bra sidor på internet. Men det bästa sättet är "live" i vanliga livet. Min sambo är grek så det är en fördel.
Men jag försöker ta det lugnt annars fastnar det inte. Jag tragglar ca 5-10 ord per dag. Frågar o skriver ner i en bok vad olika saker heter.
Sen måste jag lära mig grammatiken ;S
Det grekiska alfabetet kan jag redan ganska bra.

Ska bli kul o kunna grekiska då min blivande svärföräldrar enbart talar det ;/
Dock så har inte det hindrat dem från att välkommna mig som svensk tjej i deras familj.
Vilket kan va svårt att bli i vissa fall.

Så nu blir det till o plugga, och att våga tala den grekiska som man kan

Lars! Efcharisto poli kai Kali diaskedasi! (Tack så mycket och Ha det så bra!)
/Frida
Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 17:54
larss avatar

Toso kala ellinika Frida
Bravo!
Ligo kathe mera kai meta----- endaksi
lars
Kriti stin kardia bra
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 13:24
FMB FMB är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Hahah ja fy fasen! Det där med bussen som bara drar förbi en har jag hört talas om. Måste kännas väldigt surt!
Där kanske mitt blonda långa hår är till fördel då jag syns, o delsvis att jag är tjej

Ja du där där med "turist-priser" är nog tyvärr ganska vanligt det med.
Vet en kille som råkade ut för det där och blev förbannad o ställde väl till ett oväsen vilket slutade med att bar-ägarna slog ner den killen ganska rejält. Detta slutade med att polisen kom o hämtade killen o satte honom i häktet. hmm ja va ska man säga?..

Att inte bli insläppt på en Grekisk klubb känns väldigt klassiskt. Turister är inte välkommna om dom inte ÄR snygga tjejer, eller som du sa, HAR med sig en snygg tjej vid sin sida.
Kan dock förstå konceptet då många turister inte har det bästa ryktet att kunna kontrollera alkoholhalten de sätter i sig
Och dock dras väl "alla" över en kam...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.