Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-21, 14:33
anoula
Gäst

Standard Sv: Läkarvård på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det var en nyhet för mig, har visserligen inte behövt uppsöka tandläkare i Grekland, men hade funderingar på det inför årets resa, har för mig att jag läst att det skulle vara billigare i Grekland.
Min grekiska tandläkare var några euro billigare än i Sverige, dvs ungefär samma pris. Men jag tror säkert att det finns dyrare/billigare också.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 14:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Min grekiska tandläkare var några euro billigare än i Sverige, dvs ungefär samma pris. Men jag tror säkert att det finns dyrare/billigare också.
Bra! Då vet jag att jag inte behöver offra en semesterdag för några euro
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 16:38
helkev helkev är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Vi kom hem från Rhodos i onsdags förra veckan efter att ha spenderat 6 dagar i kallithea på Hotel Princess Flora. Vi åkte dit, min man och jag tillsammans med våra tre barn. På tredje dagen när vi satt och åt lunch i resturangen så satt vi så att vi hade ett sånt här fönster man kan dra undan precis bakom oss. Sonen på sju år trodde det var stängt och skulle ta stöd mot det när han reste sig från stolen. Det var inte stängt, utan öppet, så han föll rakt ut från ca 1 1/2 m höjd. Det gick så illa att han bröt armen på två! ställen. Ambulans tillkallades och kom efter ca 20 min. In på akuten på det stora sjukhuset vid Rhodos stad, där man efter många röntgenbilder (jag fick inte vara med in), klämmande och kännande skulle lägga armen till rätta UTAN någ bedövning eller smärtstillande. Jag som var ensam med på sjukhuset med sonen fick absolut inte följa med in, så där stod jag, ute i korridoren och hörde hur min lille kille skrek som bara den. jag höll för öronen men det hördes ändå. jag grät som en tok. efter denna hemska upplevelse togs nya röntgen bilder där det konstaterades att benen ännu inte låg bra. Vi blev inskrivna på deras barnklinik och under kvällen blev han sövd (fick inte följa med in dit heller)så att benen kunde läggas till rätta. han fick sedan ett helgips och vi fick stanna över natten. Morgonen efter gjordes ytterligare en röntgen och läkaren var nöjd med resultatet. Vi blev utskrivna och kunde lämna sjukhuset. Hade ett återbesök dagen innan vi skulle flyga hem för de var tvungna att klippa upp gipset ( de tar inte bort det helt utan bara en remsa)för att vi skulle få flyga. Vi fick rådet att göra en ny röntgen i sverige. När vi kom hem uppsökte vi vårat hemsjukhus och läkarna höll på att få spader när de fick se gipset och positionen armen/handen var gipsat i. Efter att röntgen gjorts sa de att det var ett riktigt illa benbrott som akut måste opereras (olycka skedde på lördagen han opererades på torsdagen) Nu har han tre stift inne i armen som håller benen på plats.

Vi betalade ingenting för läkarvården på Rhodos då vi hade vårat lilla blåa kort, europiencard från försäkringskassan med oss. Läkarvården är inget att hurra för där nere, ialf inte om man är en liten kille som brytit armen. Jag tycker vi blev behandlade på ett hemskt sätt då han fick utstå så mycket smärta och jag inte fick vara med. Ni kan ju tänka er att vara 7 år och helt utlämnad till 4 läkare/sköterskor som du inte kan förstå vad de säger och som dessutom säger till hans mamma att även små pojkar är män.

Annars var Rhodos helt underbart, mycket sol och värme, god mat och trevliga människor ;-)
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 18:23
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Fy vilken hemsk upplevelse ni har haft! Vi har aldrig behövt anlita doktor i Grekland, endast tandläkare. Det var på Rhodos och absolut inget att klaga på.

Men stackars pojken som fick lida så... Det kommer han inte att glömma i första taget, antagligen!
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 18:44
anoula
Gäst

Instämmer med Gita. Vilken fruktansvärd upplevelse!! och särskilt för er lille son som fick vara ensam med sjukhuspersonalen. Typiskt greker att säga att små pojkar också är män .
Skönt att ni har några bra minnen från Rhodos i alla fall.
Jag har också haft fruktansvärda sjukhusupplevelser, dock bara i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 18:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av helkev Visa inlägg

Annars var Rhodos helt underbart, mycket sol och värme, god mat och trevliga människor ;-)
Strongt att du orkar se det så, trots en sådan skräckupplevelse!

Duktig liten kille du har också, som tog sig igenom det där.

Förr resonerade jag alltid som så att skulle jag bli sjuk/skadad i Grekland så får det lösas på plats. Men numera känner jag snarare att händer det mig något - då ska jag HEM. Inte minst beroende på resistenta bakterier och annat. Jag har säkert blivit förstockad med åren men jag skulle inte känna mig trygg.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 21:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av helkev Visa inlägg
Tycker sonen också att Rhodos var underbart? Han har mina fulla sympatier om så inte är fallet, med tanke på vad han råkade ut för.
Hoppas han läker ihop som han ska och inte får några bestående men, glöm inte anmäla till hans försäkringsbolag. Ersättning för veda och värk kan ge en slant när olyckan varit framme.
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.