![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Om vi nu pratar Grekland föredrar jag traditionella tavernor med ungsrätter och smakrik mat på grekiskt vis tillagade av bra råvaror. Hellre få men goda rätter än en omfattande meny där maten inte håller måttet. Vid ett par tillfällen nu på Lesbos fick jag mat som var helt kall i mitten antagligen värmd i micro och det gör ingen glad. Ägare som skäller på personalen är inte heller trevligt för någon så såna ställen försöker jag också undvika. Eftersom det är slow food rätter som jag föredrar får gärna mor eller gammelmor stå i köket.
Jag gillar också när man kan få en kvarts kanna vin utan krusiduller. Om man äter ensam kan ett glas vara för lite och en halv liter för mycket. Vill också gärna ha potatis tillagad i ugn och inte bara friterad potatis. Finns det killing, briam, stifado och citronkyckling har jag alltid svårt att välja maträtt. Något som jag inte lyckades få tag på under årets resan var grillad lever som brukar vara underbart gott annars fanns det flera ganska bra matställen i Molivos och Petraområdet men till Folegandros höga nivå nådde de ändå inte riktigt. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Mollybus för restaurangtipsen i Stockholm!
Jag börjar bli lite sugen på att äta grekiskt ute. Eller varför inte hemma. Vi har tre flaskor retsina kvar, den där billiga sorten med kapsyl. Aina |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Retsina är gott.........i Grekland. ![]() ![]() Igår åt maken och jag en Gyros/Pita på Götgatan. Den var superb! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ouzon räcker längre i Sverige också! Vi har fortfarande lite kvar av den halvliter vi köpte på Samos för två år sedan. Och när vi kom hem med den hittade jag ett par centimeter kvar i en flaska inköpt på Kreta minst tio år tidigare.
![]() Är det snabbmatstället på Götgatan, inte så långt från ringen, som du menar, mollybus? Har inte prövat det än. Aina |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det finns en restaurang som alltid kommer att leva i minnet. Den första kvällen besökte vi Klimataria i Methoni på Peloponessos, det blev sedan alla kvällar under veckan. Trevlig familj, personlig service och en flaska vin från ägarens egen vinkällare när vi åkte hem. Men det bästa var maten, ingen meny utan en disk där man kunde välja på dagens rätter. Allt vi åt var fantastiskt gott, vällagat och även inovativt. En kväll frågade ägaren om vi gillade lamm i ugnen, han skulle tillaga det nästa dag om vi ville, vi svarade naturligtvis ja. Vi hade funderat varför han inte haft lamm tidigare. Det visade sig att han hade fått lamm av dålig kvalitet så han serverade det inte, kvalitet var viktigt. Priserna var inte högre på den här restaurangen.
En kväll när det regnade lånade sonen pappas bil för att skjutsa hem oss till vårt hotell som låg lite utanför Methoni. Omtänksamhet i allt. I övrigt är vi förtjusta i små enkla restauranger, gärna med lysrör i taket, maten brukar vara mycket bra och inte tillrättalagd för oss turister. Carina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén |
![]() |
|
|