![]() |
|
||||
|
||||
![]()
New York ÄR världens häftigaste stad!!!
Längtar ständigt tillbaka dit. Har varit där fyra ggr och hoppas kunna tiodubbla antalet innan jag checkar ut för gott. Gifte mig för övrigt där för 2 månader sen - så då förstår du hur mycket jag älskar staden. ![]() Ni kommer inte ha en chans att hinna med allt ni vill se - så därför är rådet att bara ta det lugnt! Ledordet är: GÅ! Gå gå gå och åter gå. Att uppleva staden och de olika områdena (Tribeca, Soho, The Village etc) genom att bara strosa och insupa atmosfären räcker långt. Alltid finns det något att se, upptäcka och uppleva. För en förstagångsbesökare rekommenderar jag att ni bor i Midtown, men själv föredrar jag Downtown eller Upper East Side, med närheten till "mitt" älskade Central Park. *Maten är fantastisk - allt finns, från det enkla till mat i världsklass. Pizzorna är ljuvliga, njut av varma bagels, american pancakes med lönnsirap eller boka bord på lite tjusigare ställen - Spice Market i trendiga Meatpacking District är populärt just nu tex. *Central Park är ett måste Ni kan gå i timtal och ändå inte sett hälften. Köp med er en mumsig picknick från en grocery store och slå er ner på The Great Lawn och kolla när amerikanerna umgås efter jobbet med lite softball. *Shoppingen är i världsklass Fönstershoppa på tjusiga Fifth Aveneu där Prada, Gucci och Armani trängs om utrymmet och eller armbåga er fram på outlet-paradiset Century 21. *Strosa runt i Greenwich Village bland de charmiga husen och botanisera i butiker av alla möjliga slag. Bleecker Street är ett måste - även det! *South Street Seaport är skönt riktigt heta dagar. Där fläktar det skönt och ni har en fantastisk utsikt över East River. Här är några tips utöver de traditionella. http://www.bortabra.se/Nordamerika/M...ebockerna.html Jag lägger gärna till Ground Zero också. Även om det är stökigt och en gigantisk arbetsplats. Bodde mittemot Ground Zero i somras på Hilton Millenium och det var rejält bullrigt, men bra priser. Kanske nåt att kolla upp. Bodde också på Millennium Broadway som ligger ett stenkast från Times Square som är en levande nöjesparad! Ett måste även det! Kom dit kvällstid och sveps med i en helt galen värld. Har inte skrivit några länkar: tex till South Street Seaport - men googla bara så hittar du rätt. Lycka till och njut av världens bästa stad!! //Cecilia |
|
|