Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-05-25, 08:44
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Moms i Grekland

Lite klargörande du bor under pensionatsformer.

Du får ej tillbaka moms då du är inom EU's affärsområde.
Kvitto på betald hyra är din lagliga rätt och om du inte får det hyr din hyresvärd ut svart. Kvittot är även ett bevis på din "lilla" besittningsrätt.
Detta har Katerina förklarat för mig då vi diskuterade företagande. Anledningen är att mitt översättande av film ansågs som att jag driver företag i Grekland och skulle då betalat skatt och moms på det jag utförde. Nu hjälpte Dino mig med allt det där så att jag arbetade för ett företag i Athens, Optico Akustiko Ltd. Däremot måste jag deklarera varje år för mina oliver och apelsiner.
Jag har alltid erhållit kvitto av Gioannis och Katerina. Gråzonen är att uthyrare av lägenheter får egentligen inte hyra ut på mindre tid än ett år
annars räknas det som pensionat/hotell.

När jag bodde hos Mr A fick jag inget kvitto då jag bodde hemma hos honom. Skulle jag däremot bo på hans hotell skulle jag få kvitto. Det är bland annat det som turispolisen kommer och snokar i ibland. De har kollat många gånger i hans liggare efter mig, men jag har aldrig varit inskriven i den. Därav deras huvudbry över mig. Men jag var en kompis som bodde i hans privata hus och ej hotellet.

Samma sak gäller all du inhandlar i butiker och supermarkets. Spara alltid kvittot tills du kommer hem till rummet. Stickprov görs och jag har själv råkat ut för det utanför MultiRama när jag handlade DVD-skivor.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2009-05-25 klockan 08:52. Anledning: Lovvikavantar på
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.