![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
HenricG.
Jag antar att du redan uppmärksammat följande site: http://www.personal.rdg.ac.uk/~las06sw/ men jag skickar den för säkerhets skull ändå. Informativ eller hur? Det kommer att bli en fin vandring. Kreta är verkligen fint nu. Jag har precis kommit hem därifrån. Vi njöt varje sekund av öns skönhet. Dessutom har vi varit med om att mjölka 300 får, vilket sker 2 ggr/dag. Ger ca 200 liter mjölk som företrädesvis användes för osttillverkning. Uppe i bergen är det fortfarande kallt men som sagt fantastiskt vackert, inte mycket snö dock. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Lars: jadå, den där har jag hittat. Jag har t o m varit i mailkontakt med dr Sora Wallace om projektet. Resultaten kommer publiceras i "British School at Athens Annual".
Tycker projektet är mycket intressant, eftersom det är tvärvetenskapligt. Det undersöker alltså Karfi och dess omgivning inte bara ur ett arkeologiskt/historiskt perspektiv, utan även ur ett sociologiskt och socioekonomiskt. Det finns delar av en bok på google med en liknande infallsvinkel, som behandlar just "refuge sites" (orkar inte översätta, nyvaknad från gubbavila ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Detta med Karfi var ju hur intressant som helst! Vi ska besöka Lassithi-området i juni (planerar för närvarade att bo i Myrtos). Vet ni om utgrävningsområden är öppna för allmänheten eller är det fortfarande mest en "naturupplevelse" det handlar om?
Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Det är nog både och. De gamla utgrävningarna, som Pendlebury ägnade sig åt i slutet av 30-talet, är mycket hårt slitna eftersom får betar där. Så just dem kan man säkerligen komma åt.
Men det har nu visat sig vara endast en femtedel som grävdes ut då. Under förra året påbörjades utgrävningarna som sidan Lars länkade till behandlar, och de är väl troligtvis stängda. Men som naturupplevelse lär det vara något speciellt, som väl framgår av den här: http://www.youtube.com/watch?v=iqysfIelFa0 Från ungefär 1:30 ser det ut att vara från Karfi. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, Henric! Såg mäktigt ut! Kanske lite tufft att vandra i sommarvärmen också...
Att jag inte tänkte på att söka på youtube! Ivi |
![]() |
|
|