![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Eva, hela norra kusten, däribland "Chania-kusten" är utsatt för vindar och det innebär stora vågor och strömmar. I Platanias är stranden precis så, den är grusig och vågorna kan vara stora, det är inget för små barn. Tycker man om att hoppa i vågorna och man är simkunnig, så är det OK, men det händer att man slås omkull när man skall upp från vattnet.
Det är därför jag är så förtjust i A.Apostoloi och Chryssi Akti, det är ett skyddat område, små vikar, och det blir mycket lugnare och lättare i vattnet. Stranden består av sand, ej grus. Det kan vara röd flagg ibland, men det blir inte på långa vägar så som i Platanias eller i Platanes (utanför Rethymno). Lägger här en länk där man kan kolla hur stränderna på Kreta är, hoppas det är OK: (Om inte, så kan jag maila länken till den som så vill) http://www.explorecrete.com/crete-beaches.htm (Ser att de har gjort om sidan - tidigare kunde man läsa om stranden var utsatt för vind och om det fanns strömmar, den informations är nu borttagen... :-( Synd! ) Senast redigerad av Gita den 2009-05-09 klockan 14:32. |
|
|
||||
|
||||
|
Jättetack Gita nog vad jag misstänkte eftersom jag vet hur hemska strömmar det kan vara i Rethymnon. Chaniakuset är kanske ett omöjligt resmål med de krav vi har. Visst barnen kommer inte att bada själv men redan förra året på Lesbos ville första barnbarnet som var 1,5 år leka och plaska lite i vattenbrynet. AI finns inte med i Vings utbud och jag har ett presentkort där men jag hinner kanske använda det senare. Känns som Georgioupolos är den barnvänligaste orten på Kreta dit det går charter från vår flygplats.
Eva |
|
|
|||
|
|||
|
Vi har rest till Kreta varje sommar sedan våran dotter var 3 år. Vi har bott mestadels i Agia Marina och vi har upplevt det som barnvänligt. Vi brukar bada vid Gorgona beach och tycker det är toppen där. Vi brukar åka i mitten på juni och har aldrig upplevt vågorna som något problem, oftast inga vågor alls (vi kanske har haft väldig tur). Bara någon enstaka dag har det varit vågor och röd flagga och då ska ju ingen bada. Då har vi passat på att ta pooldag.
Nu räknar vi ner till årets Kretaresa som bär av den 2 juli.
|
![]() |
|
|