Citat:
Ursprungligen postat av kimmen
Danmark fick undantag från att gå med i EMU:s tredje och sista steg (bl.a. införa Euro) på villkor att den danska kronan bands stenhårt till Eurons växelkurs (jag tror den får avvika med högst 2,25%).
|
Det var inte bara Danmark som erbjöds det. ALLA medlemmar hade den möjligheten. ERM2 var inget undantag. Det var en möjlighet! Fast jag har för mig att det finns en tidsram för det hela. Så Marianne. Ni lär troligtvis få Euro så småningom...
Jag vet att det inte tillhör god ton att citera sig själv men i detta fall är det motiverat. Från ett tidigare inlägg:
Citat:
Danmark sade nej till att införa EURO, MEN kopplade den Danska Kronan till EU:s växelkursmekanism ERM2 som bara låter den Danska Kronan svänga +/- 2,25 % mot EUROn! Därför har Danmark EUROns stabilitet men fortfarande sin egen valuta.
|
Om Sverige hade gjort samma sak hade vi nu haft en kurs på, eller strax under 9 SEK för en €! Och den Danska Kronan hade kostat kring 1.20...
Alla som tycker att Sveriges beslut att stå utanför EMU var bra räcker upp en hand...