![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
När jag flyttade ner till Malmö så kostade 1 Dansk Krona ca 80 Öre... Det var tider det... Gammeldansken har blivit dyyyyr.... Men då kan man ställa frågan: Hur kommer det sig att Svenska Kronan nästan halverats i värde mot den Danska...? Ett (del)svar är att Danmark sade nej till att införa EURO, MEN kopplade den Danska Kronan till EU:s växelkursmekanism ERM2 som bara låter den Danska Kronan svänga +/- 2,25 % mot EUROn! Därför har Danmark EUROns stabilitet men fortfarande sin egen valuta. Naturligtvis finns det många andra faktorer som påverkat kursen också. (Gissa om de 26.000 pers som varje dag pendlar över bron till Kph och jobbar skrattar hela vägen till banken den 25:e varje månad...?! De har fått en hyfsad löneförhöjning de senaste månaderna. Närmare 20%!) Sverige hade också också möjligheten att ansluta sig till ERM2. Så jag ber att få framföra mitt varma tack till de som uppenbarligen tyckte att det var onödigt... ![]() Citat:
![]() Majoriteten av alla "experter" och politiker var för att vi skulle införa EURO. Men pga klantighet så skulle det genomföras en folkomröstning. Och som någon sade så röstar folket oftast känsomässigt mer än rationellt... Citat:
Vi hade chansen att gå över till EURO vid en kurs på ca 7,30 en gång i tiden. Det tackade det Svenska folket nej till. Pga att politikerna klantade sig och var lika flata som folie. Nu betalar vi omkring 11 Kr för samma EURO! Hur kul är det? Om vi gått med från början hade alla importerade varor från EU varit betydligt billigare idag. Från bilar till livsmedel. Våra resor hade varit billigare. Vi hade helt enkelt haft betydligt lägre kostnader i vardagslivet och haft mer pengar i plånboken... Vad finns det för argument kvar att behålla Kronan? Att vi kan bestämma över den själva? Tja, det har ju varit lyckat så här långt... Vi får inte ens vara med på de möten som rör EURO eftersom vi inte har den trots att vi är med i EU. Vi kan inte påverka något vi inte ar anslutna till! Irriterad? Vem? Jag? ![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
|