Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-07, 11:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Åh, min Gud, Jag dör, jag dör...
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 17:25
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Aahh, Strindberg!
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 22:09
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hehe!

jag anade att mitt inlägg kunde bli lite bränsle till brasan

Ang det "fanatiska" så väntade jag mig ett negativt mottagande

Jag har svårt att uttrycka mig i ord. Det jag tänker är svårt att kläda i text många gånger. Jagär en entreprenör som använder mig av andra verktyg och ser med en blandning av beundran och avund på er som kan måla en tavla med ord.
Ni gör rätt som tolkar ordet fanatiskt negativt fast jag menar det positivt.

Det år så mycket kunskap, engagemang, kärlek och lust på Kalimera att det kan te sig i så många uttryck. När du brinner för något så är det nära till heta känslor fast man egentligen menar väl. Som vanligt så har Elisabet redan analyserat innebörden av vad som menas!!

Jamas och trevlig helg!
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 22:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Det kan diskuteras om tolkningar överhuvudtaget kan vara rätt eller fel, men en sak är säker att när avsändaren (uppriktigt) säger att den menar en viss sak, så gör de fel som tolkar något annat. Kort sagt, jag håller inte med dig; De som tolkar dig negativt gör fel

PS Det där med kärlek mm var den mest poetiska beskrivningen av Kalimera jag någonsin sett - säger en entreprenör som lever på att formulera skrivna ord till en entreprenör som säger sig ha svårt att uttrycka sig i ord
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 22:55
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Hela diskussionen har blivit ett tivoli utan dess like..
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 23:18
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det kan diskuteras om tolkningar överhuvudtaget kan vara rätt eller fel, men en sak är säker att när avsändaren (uppriktigt) säger att den menar en viss sak, så gör de fel som tolkar något annat. Kort sagt, jag håller inte med dig; De som tolkar dig negativt gör fel

PS Det där med kärlek mm var den mest poetiska beskrivningen av Kalimera jag någonsin sett - säger en entreprenör som lever på att formulera skrivna ord till en entreprenör som säger sig ha svårt att uttrycka sig i ord
Jag säg som dom säg i Ångermanland:
"Men stinta vad säg du för la?"

Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-07 klockan 23:25.
Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 11:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det är väl detta som är årets novembergrältråd? Varje år denna tid poppar det ju upp en tråd som får folk att gå i gång utan att trådskaparen hade det som avsikt på något sätt. Är det för långt till nästa Greklandsresa månne

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 23:13
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ha Ha Ha jaaaaaaaaa det kan vi väl va överens om i alla fall att det känns alldeles för långt till nästa Greklandresa.
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är väl detta som är årets novembergrältråd? Varje år denna tid poppar det ju upp en tråd som får folk att gå i gång utan att trådskaparen hade det som avsikt på något sätt. Är det för långt till nästa Greklandsresa månne

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 23:15
Nektarias avatar

Citat:
Hehe!

Jag har svårt att uttrycka mig i ord. Det jag tänker är svårt att kläda i text många gånger. Jagär en entreprenör som använder mig av andra verktyg och ser med en blandning av beundran och avund på er som kan måla en tavla med ord.
Men jag säg som dom säg i Ångermanland
"Men gosse vad säg du för la'"?

Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-07 klockan 23:20.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 11:45
HenricGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
NEJ! Det här är KUL!!!!!
The No1 reason att hänga på internetforum.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 10:36
HenricGs avatar

Jag tror så här:
För de allra flesta börjar det med en helt vanlig solsemester. Antingen råkar det bara bli just Kreta för att man hittar ett hotell som verkar lockande, eller har man blivit rekommenderad just detta resmål.
Skiljelinjen går väl nånstans mellan hur man tar in det när man väl är där. Jag blev fullständigt såld från första stund, ett par arbetskamrater som till slut tog åt sig av mitt tjat om denna underbara ö kände sig grundligt lurade när de kom hem. Efterblivet, skitigt, oorganiserat, ohövliga människor, osv. Men de allra flesta av oss som hänger här inne hör väl till den första kategorin, vi som drabbats av "sjukan".
Sen, precis som med fallet i vilket intresse du än hänger dig åt, vare det mat, vin, musik, konst, litteratur, you name it, tränar man upp sina "smaklökar" så att man efter hand hellre söker det mer "svårsmälta" än det "lättillgängliga". Efter åratals vinintresse smakar det kräks i munnen på mig av bara tanken på ett billigt californiskt Merlot, medan någon som aldrig föresatt sig att utforska andra mycket väl kan njuta av det betydligt mer än av någon av mina franska Cabernét Sauvignon.
Saken är den; precis lika mycket som jag har rätt att gilla Platanias, eller nån annan får gilla Elvis, eller ytterligare någon kebabpizza, lika mycket rätt har andra att tala om hur ILLA de tycker om just detta. Det är inte "snobberi" eller att vara "fin i kanten", det är att ha olika SMAK. Samt, här inne, att föra en diskussion, och är det något jag lärt mig av efter att ha spenderat tid på diverse diskussionsforum sen internets stenålder, är det att ett forum där det till varje pris ska råda consensus och undvikas att stöta sig med folk med ömma tår, det forumet självdör.
Bara för att jag håller med Elisabet om att den grekiska inredningsstilen går på tvärs mot vad jag anser "smakfullt" (i ärlighetens namn får den mig att tänka på min mormor på syra, med fulladdat Mastercard på Kiviks marknad. Om man nu tog plastkort på Kiviks marknad, that is) så är det inte snobbism. Lika litet som det är snobbism eller ett "personligt påhopp" på mig som fortfarande råkar gilla Platanias när man kallar det för sjunde klassens tivoli. Jag BJUDER på det. Jag bor på landet här hemma, en hel del av semestern består i att uppleva folkvimlet på den där hetsiga huvudgatan med alla restauranger. Kor, får och getter ser jag tillräckligt av här hemma.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 19:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Javisst, jag tog åt mig personligen, för den sorts snobberi som lyser fram är inte särskilt tilltalande. Jag gillar själv enkla och funktionella möbler och saker, men skulle jag för den skull uttala mig om hur min grannfru pyntar sitt hem? Skulle jag direkt slänga bort en present från en välmenande person eller något hemsnickrat från ett barn? Människor finner trivsel och trygghet i sina personliga saker, och det har väl ingen annan med att göra. Nån stans läste jag att "fint folk" inte har foton på familjen på sina väggar. Det har jag, så jag är inte det minsta fin.
Min grannfru har massor av pynt, det är hennes hem och det är precis lika trevligt som mitt (eller Elisabets).
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 20:18
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Javisst, jag tog åt mig personligen, för den sorts snobberi som lyser fram är inte särskilt tilltalande. Jag gillar själv enkla och funktionella möbler och saker, men skulle jag för den skull uttala mig om hur min grannfru pyntar sitt hem? Skulle jag direkt slänga bort en present från en välmenande person eller något hemsnickrat från ett barn? Människor finner trivsel och trygghet i sina personliga saker, och det har väl ingen annan med att göra. Nån stans läste jag att "fint folk" inte har foton på familjen på sina väggar. Det har jag, så jag är inte det minsta fin.
Min grannfru har massor av pynt, det är hennes hem och det är precis lika trevligt som mitt (eller Elisabets).
Allt det här är ju en väldig övertolkning av det jag skrev.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 19:44
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det
Visst ska man ha och få yppa sin åsikt Elisabet, men att grekerna skulle ha ett tingeltangeltänk när det gäller den egna bostaden är för mig helt främmande. Tvärtom ser jag ofta, väldigt ofta, att man inte är så "standardiserad" i sitt tänkande vad gäller hemmet. Min uppfattning är att man tänker praktiskt i den meningen i hur man utnyttjar sitt hem och varför. Finns det barn med i bilden går stora summor varje månad till deras privatskolor och det är inte billigt. Ett annat exempel är att det inte är ovanligt att någon åldrig släkting är inneboende samt att husen vintertid är iskalla med kanske endast en värmekälla, oftast placerad i köket.

Det "tingeltangel" som omnämns i denna tråd får nog tillägnas oss och andra turister som gör sitt resmål endast 1 à 2 veckor/år.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 20:21
Nektarias avatar

Citat:
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det
Visst är det så att vi ska dela med oss av våra erfarenheter och det kräver ju naturligtvis att vi talar om vad vi VET och ibland TYCKER i våra svar, men i vissa fall, som ovan, undrar jag över syftet med att uttala sig i dessa subjektiva ordalag.
Visst vi kan ju alltid poängtera att det är vår åsikt men vilket värde har det - annat än att reta upp någon/några?

Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-05 klockan 20:26.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 22:44
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Håller med MonicaP. Att vara litet finare i kanten som Elisabet är att göra bort sig totalt. Att framhärda att ens egna åsikter står över andras är brist på empati och att sedan använda den smiles som hon använde får mig att reagera och anse att detta är ett grovt påhopp på de eller dem som ej hyser samma åsikter som hennes. Det är bara att beklaga att diskutionen har hamnat på en så låg nivå.
Vad är igentligen tingeltangel? Alla har inte råd att köpa orginal. Typ tavlor, annan konst eller möbler.
Chras
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 22:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Det här börjar likna tråden om tavernaklädsel...

Min åsikt är att var och en har rätt att inreda sitt hem som den vill. Men var och en har också rätt att tycka att en viss inredningsstil är "ful".

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 09:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Monika P du är helt rätt. Den allra senaste trenden är att sätta upp gamla svartvita släktfoton på väggen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 09:55
Elisabets avatar

Tydligen irriterar sig en del på att jag talar om att jag tycker viss inredning är ful och en del på sättet jag uttrycker det på. En del irriterar sig på vad de tror jag menar, vilket, i alla fall i de inlägg som skrivits, är en missuppfattning. Jag vet också att en del håller med mig i sakfrågan.

Även om det var otydligt valda ord och ord som irriterar, så är jag förvånad över att det läggs in så mycket i dem som jag inte alls skriver eller menar. Uttryck som ”snobberi”, ”fin i kanten”, att tingeltangel alltid är billigt och att motsatsen till tingeltangel måste vara dyrt eller att välmenade presenter och saker som barn har tillverkat är tingeltangel, är så långt ifrån vad jag menar man kan komma. Att jag skulle utpeka enskilda personer med dålig smak är en absurd slutsats. Likaså att jag skulle se ner på eller inte skulle respektera varje människas egna val. Alla som tror att jag menar något sådant har lagt in egna tolkningar i det jag skriver.

Eva L, kampsport kan vi väl prata om vid tillfälle.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 08:53
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Om man ändå delar ut käftsmällar så kan jag också ta några!

Många här på forumet har "sin" bild av Grekland och dess turism.
Vad som anses rätt och fel är ganska lätt att se!

Har du typ 3000 skrivna inlägg så ingår det nästan i kostymen att du ska förakta turistorter, charter och gärna andra turister.

Kalimera (tolka mig positivt) är ett mycket fanatiskt forum!

Tummen upp för Elisabet som själv avskyr (tror jag) det här sk turistiga spektaklet, men som försvarar dennnes åsikt som älskar det med näbbar och klor!

Usch! Nu hårddrog jag det nog. Men ungefär så är det i mina ögon!
Jag håller med dig och detta med 3000 inlägg kan också betyda att skribenten har hunnit se och upptäcka mer än just ett tivoli och därmed sett Kreta - det riktiga.

Min uppfattning är att en hel del av tivoli besökarna skulle ändra uppfattning om de åkte till någon annan facilitet och gör nog så med åren och skall ju börja någonstans - Själv började vi på som jag tror på Medelhavets största tivoli - Hersonissos

Att gå på tivoli är väl upp till var och en och jag väljer hellre Liseberg och har mer pengar att spendera på attraktionerna då jag slipper flygbiljetten

Mvh!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.