Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-10-24, 23:43
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Palmskogar

Tja. Var och en gör ju reklam för sitt...

Du kan ju åka till Lands End i England, dvs Englands sydvästra udde. Där finns mängder med palmer. Klimatet där är förvånansvärt behagligt. Även under vintern! (Fast det regnar ju en del... Det är ju England.) Men Golfströmmen går precis utanför och bidrar till ett behagligare klimat. Den har dessutom fört med sig mängder med saker från typ Västindien. Tex frön från palmer. Och dessa har slagit rot och vuxit under många år. På vissa ställen ser det nästan ut som Rivieran...!

Så det vill jag påstå att det är en naturlig förekomst av palmer. Det är naturen som fört dit dem. De är inte planterade.

Egentligen skulle jag sätta ett stort frågetecken för både Vai och Prevelli. Hur kommer det sig att det finns palmer på just dessa ställen? Och på så få andra? Hur kom fröna dit och inte till andra öar? Att frön fastnar på Lands End är naturligt. Men hur kommer de in i Medelhavet till vissa specifika ställen? Är inte sannolikheten rätt stor att de är planterade? Jag vet att på tex Tinos så planteras palmer på "strategiska" ställen.

Men jag tycker inte att det är så viktigt. Att sitta med en kall öl under en rasslande Palm i Grekland är TTB.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.