![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Häromdagen är ju ursprungligen tre ord som, enligt Svenska Akademins Ordbok, sedan någon gång i början av 1900-talet skrivs som ett, alltså häromdagen, så din dator gör helt rätt.
Senast redigerad av Elisabet den 2008-09-05 klockan 21:54. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
T.o.m TRE ord, jaha ja ![]() Det gäller att förstå hur språkbruk rasar iväg och förändras. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Slog upp det efter att jag hade skrivit inlägget, och skrev om lite. Blev själv förvånad att det ändrades redan för snart 100 år sedan! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Nej det känns som om det var häromdagen
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Språk är på ett sätt ett levande väsen som utvecklas hela tiden. Vi pratar inte nu som våra föräldrar gjorde på 40- 50-talet. (Sorry, ni som är yngre här...
![]() Nya utryck kommer hela tiden bl a pga den tekniska utvecklingen. Men även av att de unga hittar på nya sätt att utrycka sig. De bidrar mycket till språkets utveckling! Vi införlivar även ord från andra språk... Den så kallade "Anglifieringen" tycker jag är både av godo och ondo. MEN. Särskrivning och de nya avstavningsreglerna tycker jag är åt he..... ![]() ![]() Vissa saker bidrar till språkets utveckling, andra saker kan jag ibland tycka att det utarmar språket. Gör det fattigare, plattare, mindre dynamiskt. I jämförelse med andra språk har Svenskan egentligen inte så många nyanser! Om dig, fick jag, då du, då jag nös, skrattade, en mycket dålig uppfattning...... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ett inlägg från Nämnden för Svensk Språkvård.... ![]() ![]() Senast redigerad av Peter den 2008-09-06 klockan 04:54. Anledning: Tillägg |
![]() |
|
|