![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
I år går min sommarsemester inte till Grekland, det blir istället fantastiska Barcelona och Blanes/Costa Brava.
Så det vore intressant att få en rapport om det lilla grekiska bryggeriet Craft Microbrewery har lyckats öka sin marknadsandel och etablerat försäljning på fler grekiska öar... /kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
Fant nettopp flere sorter Craft på Symi og (av alle steder) Nisyros!
Jeg tok et bilde av en av flaskene, jeg prøvde tre sorter (Smoked Lager, Red Ale og Black Lager), dette var den beste: http://www.islandwalking.com/zen/ind...e=IMG_3079.JPG |
|
||||
|
||||
![]()
Vi hittade Craft-öl på fyra av årets fem besökta öar!! På taverna och/eller i affär.
Påstår du dig vara det minsta ölintresserad tycker jag att du på tavernor och i affärer skall titta/fråga efter någon av dessa: ![]() Mina personliga åsikter om de sex olika ölen, från vänster: Weissbeer: Jag är inte speciellt förtjust i veteöl här hemma heller, så jag är inte rätt man att svara på om den är bra eller inte. För söt och humlefattig för mig. Pilsner: En mycket bra pilsner! Frisk beska. Smaka! Athens Lager: En ljus internationell lager enligt formulär 1A. Så där. Finns Craft på tapp är det antagligen denna. Red Ale: God! Bättre än t.ex. Mythos Red. Smaka! Smoked Lager: På Bolaget finns Nils Oscar Rökporter som är en av mina favoritöl. Så finns mörka, tyska Rauchbier som jag tycker är alldeles för sötsliskiga. Detta är något så ovanligt som en ljus lager med röksmak, inte mycket men ändå. Intressant! Black Lager: Inte i klass med de bästa tjeckiska mörka, men god och tillräckligt smakrik i värmen. Smaka! Dricker du någon av dessa ovan istället för t.ex. Amstel, Heineken, Alfa, Fischer, Mythos, Kaiser, Henninger så gynnar du också ett grekiskt mikrobryggeri och inte någon av de stora internationella ölkoncernerna. /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2010-07-25 klockan 15:12. |
|
||||
|
||||
![]()
Även om ölen från Craft sprider sig bland öarna hänger inte kunskapen alltid med...
![]() Ermoupolis, Syros. Vi åt lunch på To Archontaraiki och när jag frågade servitören vilken av Craft-ölen som han hade på tapp såg han helt oförstående ut. Jag försökte förklara att det finns sex olika Craft-öl, men han svarade: "No, no, only Craft." ![]() Ett par timmar senare, fortfarande Ermoupolis. I väntan på bussen tillbaka till Kini satte vi oss i en av barerna i hamnen. De hade också Craft enligt menyn. När jag frågade servitrisen vilken/vilka av Craft-ölen det var fattade hon ingenting. "Craft", svarade hon bara. Jag gick in och tittade i kylskåpet, och där stod tre olika. Servitrisen såg uppriktigt förvånad ut... ![]() Tinos stad. Vi strosar förbi barerna nere på hamnpromenaden när en inkastare kommer fram. Han är trevlig och skryter om att han har ett riktigt kvalitetsölställe, han har ju minsann hela 25 olika öl! När jag frågar om han har någon porter eller stout fattar han ingenting. "Porter? Stout? Vad är det? Är det nån slags öl?" ![]() /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2010-07-25 klockan 15:43. |
|
||||
|
||||
![]()
Kimmen, vilka öar var ni på? Är det någon som vet om man kan hitta öl från Craft på Skiathos? Har varit nyfiken på Craft länge men har hittills inte hittat någon öl därifrån.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2010-07-25 klockan 17:32. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack kimmen för recensionen av Craft-öl! Speciellt nyfiken blir jag på Red Ale, Smoked Lager och Black Lager. Skall testas ifall vi hittar dem!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har tidigare njutigt med Mytos men nu gått över till FIX ett genuint Grekiskt öl som startade tillverkas 1864.
![]() Den röda ölen är generellt sötare men att beskriva ölsmaker finns det andra som kan bättre än mig. Olle |
|
|||
|
|||
![]()
När vi kom till Rhodos 1979 fanns Fix öl och då berättades historien om namnet enl följande en Tysk bryggerimästare vid namn Fuchs bryggde o sålde öl under egna namnet men ingen Grek kunde uttala namnet så därför blev det Fix,sant ?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Den vanliga Mythos är en vanlig standardlager medan Mythos Red är en så kallad wieneröl. Det är också en lager men man använder även wienermalt vid bryggningen. Det ger en fylligare och tydligare maltkaraktär och ibland också en lätt karamellig ton. Citat:
Citat:
Men varför denna rädsla för att prova öl från Craft? ![]() /kimmen..... IPA-, stout- och porter-fantast |
|
||||
|
||||
![]()
Ska absolut prova Craft på Egina i sommar om jag ser det där, men måste medge att i hettan dricker jag helst öl av lagertyp. De andra kan kännas lite mäktiga just då. I somras drack jag Fix på Alonissos, det var trevlig omväxling till Mythos. Greklandstörsten växer...
![]() /Anne |
|
||||
|
||||
![]()
FIX
Hörde berättelsen om hur Fix kom till och det var tydligen kung Otto som tog med sig bryggaren Fuchs till Grekland. Detta tror jag är sant men hört det bara berättas. /Olle |
|
||||
|
||||
![]()
Ok Kimmen nu vet jag hur det ligger till , tack.
Det blir att beställa här hemma från systembolagret i år. Ingen resa i år heller , åh va jag saknar Grekland. Skopelos ligger ju kvar som tur är. Men 2012 bara måste det bli av annars vet jag ej hur man fixar semestern. Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
hälsn lappen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Visst, jag tycker att grekiska öl kan passa ganska bra där i värmen, men en riktigt humlig IPA hade allt varit läskande också! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() I detta tidigare inlägg i tråden har jag skrivit ned mina personliga åsikter om de sex Craft-ölen. ![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Vi hittade den endast på Syros. Har inte sett den tidigare, men kommer leta efter den på varje ö vi besöker. Godaste ölen vi har druckit i Grekland!
![]() |
![]() |
|
|