Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Visa resultat för omröstning: Vilket betyg ger du Mamma Mia?
5 144 58.06%
4 57 22.98%
3 20 8.06%
2 5 2.02%
1 11 4.44%
Ska inte se filmen 11 4.44%
Antal röster: 248. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-13, 21:51
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Hustrun och jag var och såg filmen igår kväll i Varberg, en biograf med 200 platser som också gav en extra dimension åt filmen. Tycker att en stark fyra är lagom poäng. Men håller med många andra om att kopplingen till Grekland är suverän.
När nu hustrun och jag straxt åker till Skiathos/Skopelos för första gången så ska det bli extra kul att se om man känner igen någon del av filmen.
Svara med citat
Gammal 2008-08-16, 13:32
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Efter en ganska tuff arbetsvecka gick min kollega o jag på bio inne på Söder i Stockholm fredag kväll, sommarvärmen hade återvänt och med filmen, musiken och Grekland vyerna kändes allt helt plötsligt såååååååååååå BRAUnderbar må bra film!! Kommer att se den igen, "guben" blev nyfiken och vill också uppleva den Tonårsdotter "vaknade" helt plötsligt, frågade en massa om ABBA och sa...Hm, jag vill nog följa med!
Lisbeth K
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 19:29
pinulks avatar
pinulk pinulk är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vilket djävla dravel med den motbjudande Meryl Streep som skall låtsas vara ca 40 då hon är 60
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:38
eldo eldo är inte uppkopplad

Nu har även jag sett filmen 2 ggr först på premiären på Skiathos och nu här hemma och jag ser den gärna en gång till

Eva-Lena
Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 00:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Pinulk - vilken låg kritik.

Meryl Streep är en ytterst skicklig skådespelerska som tagit hem två Oscars och nominerats tolv gånger utöver det.

Eftersom du redan bestämt dig för att hon är motbjudande verkar det ju rätt plågsamt att du gick och såg filmen.
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 09:35
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Det är antagligen en väldigt bra film men nu har två personer tyckt tvärtom. Meryl Streep må vara en duktig skådespelerska och har tagit hem en del "awards" men 100 % av befolkningen kan ju inte tycka samma sak, eller ?

Bedriver du åsiktscensur, inkfish ? Filmen består inte av bara en persons agerande, pinulk fann kanske någon annan som var duktig ?

Som sagt, ett par personer tyckte inte om filmen och det blir protester, i vilket syfte ? Är inte åsikter fria längre ?

Jag har inte sett Mamma Mia så jag kan inte uttala mig.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 12:51
inkfishs avatar

Åsiktsfriheten gäller även mig, Hasse. Även jag har rätt att ha uttrycka mina åsikter. Och i det här fallet gällde min åsikt ett osakligt personangrepp där man i stället hade kunnat kritisera t ex en skådespelarprestation.

Med tanke på hur jag började mitt inlägg så föll det mig inte in att någon kunde missförstå budskapet:
Citat:
Pinulk - vilken låg kritik.
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 13:40
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag är lite splittrad. Jag hängde med min fru för jag älskar Grekland, men jag har väldigt lite till övers för ABBA. Men jag blev positivt överraskad av flera scener, speciellt "Dancing Queen". Och jag blev definitivt splittrad när det gäller Meryl Streep. Hon må ha vunnit hur många Oscars som helst, men jag har alltid upplevt henne som en teatralisk person som a-l-l-t-i-d gråter i sina filmer, vilket gör att jag har svårt för henne. Och det skvalade naturligtvis i "Mamma Mia" också, men jösses vilken röst och karisma människan har. Så, jag är glad att jag sett den (fick pluspoäng av min fru för att jag följde med) men jag kommer inte att se om den, och jag kommer inte att köpa en DVD/CD. Däremot kommer jag att åka tillbaka till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 16:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Med tanke på hur jag började mitt inlägg så föll det mig inte in att någon kunde missförstå budskapet
Jag uppfattade också ditt inlägg på samma sätt som Hasse gjorde. Nu förstår jag att du tolkade pinulk helt annorlunda än jag gjorde. Jag ser ingen personkritik i det han skriver, utan jag förstår hans inlägg som att han upplever hennes skådespelarprestation som motbjudande när hon spelar en person i 40-årsåldern. En åsikt som inte borde bemötas med att den är "låg kritik".
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 22:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Som sagt......om nu två personer KLART i minoritet har annorlunda åsikter om filmen än de övriga i denna tråd så är det väl bara sunt att inte 100% som skriver i tråden tycker "betyg 4, stark 4, 5, stark femma" osv.

Och pinulk tycker att Meryl Streep uppenbarligen framträder med "åldersproblem" som han uttrycker det. So what, den åsikten är ju som sagt lika fri att ha och uttrycka som ALLAS ev. genmäle.

Sedan var det tydligen något angående Streep´s 2 Oscars-priser och 12 nomineringar ? Om nu någon händelsevis har mer exakta uppgifter än jag så ska jag gladeligen lyssna till dem, angående följande:

Oscarsutdelningen.......det är väl i alla fall inte amerikanska allmänheten, någon annan nations allmänhet som röstar, nominerar och till slut får fram alla pristagare ??? Framför allt är väl Oscars-utdelningen en företeelse för filmbranschen, definitvt ingenting som vi i Sverige deltar i mer än någon eller några nominerade och ibland även pristagare.

En skådespelare må därför ha fått hur många Oscars som helst och även nomineringar men att nämna hur många är i mina ögon definitvt inget argument mot att en Kalimera-skribent har en annan åsikt än en majoritet andra skribenter ?

Om det är intressant i diskussionen så är jag en person som ser oerhört få filmer, jag har faktiskt inte heller mycket till övers för Meryl Streep i de få filmer jag sett henne delta i. Jag har dessutom röstat i omröstningen om filmen att jag inte tänker gå och se den. Den lär gå att hyra/köpa/se på TV så småningom ändå.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 07:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av pinulk Visa inlägg
Vilket djävla dravel med den motbjudande Meryl Streep som skall låtsas vara ca 40 då hon är 60
Fast hon ser mer ut som 40 än 60 och det är det minsann inte alla som gör.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 20:29
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Hasse; du kan plussa på antalet personer som har annorlunda åsikter om att se filmen eller ej, med en styck! Jag är ingen fantast av ABBA och jag gillar inte heller att se på filmer. Fastän jag gillar Grekland, tänker jag ändå inte se just denna filmen.

Moster
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 21:04
inkfishs avatar

Hm, jag måste nog än en gång påpeka att det var ett osakligt personangrepp jag reagerade på.

Det innebär inte att negativa Mamma mia-åsikter inte skulle vara lika okej som positiva. Själv har jag för övrigt ingen åsikt alls om filmen eftersom jag inte sett den.

Den som påstår att jag har något emot negativa "recensioner" har alltså förvanskat mina åsikter, så tro hellre på mig när det gäller vad jag tycker.
Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 10:31
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hm, jag måste nog än en gång påpeka att det var ett osakligt personangrepp jag reagerade på.

Det innebär inte att negativa Mamma mia-åsikter inte skulle vara lika okej som positiva. Själv har jag för övrigt ingen åsikt alls om filmen eftersom jag inte sett den.

Den som påstår att jag har något emot negativa "recensioner" har alltså förvanskat mina åsikter, så tro hellre på mig när det gäller vad jag tycker.
Jag förstår precis vad du menar...och jag håller med dej helt och fullt

/theresa
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.