![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Vi hyrde bil hos Speed Wheel. Perfekt, bra service. Och! Våga hyra bil, det är ett sånt äventyr att åka runt lite på egen hand. Bli inte skrämd av "krokiga vägar" till Elafonisi! Visst det tar tid, ett par timmar, men det är värt detta, tro mig! Jag kommer inte ihåg vilken väg som var bäst, det fanns tre möjligheter från Platanias (sista biten är samma) Vi åkte alla tre varianterna. Den vanligaste vägen är det lite mer trafik, bussarna kör där. Tar man den vägen skall man komma iväg tidigt innan bussarna. När man åker hem låter man bussarna köra först och väntar en stund. Vägen norrut längs kusten är fantastisk på hemvägen, VILKEN SOLNEDGÅNG!! Vägarna är krokiga och känns lite kusliga att köra på. Men inget skulle få mig att låta bli! BARA ÅK! Vi hyrde bil i 10 dagar! Vi var i Elafonisi 3 gånger, Falasarna 3 gånger (rakt västerut från Platanias, förbi Kastelli) Ett mycket fint bad! När ni kommer ner mot havet skall ni se till att köra norrut innan ni kör ner till havet, dvs komma ganska långt norrut på stranden. Det finns en taverna, kommer inte ihåg namnet, där vi ställde bilen och gick ner till stranden strax nedanför. Missa inte heller den lilla byn Paleochora! Stranden ligger på högra sidan på "udden" uppifrån sett, ni förstår när ni kommer på vägen ner. Ligger öster om Elafonisi. Tar nästan lika lång tid som till Elafonisi men lite bättre väg. Det är en fantastisk vy ut över havet och utsikten ner mot byn när man kommer fram längs vägen och ser byn. Stanna flera gånger längs vägarna utmed kusten och bara njut! Vi åkte till Chania ett par kvällar och till Rethimnon en kväll. Frihet att åka vart man känner utan att kolla busstider mm. Det är ÄVENTYR! VÅGA, och Lycka till! Hälsningar Håkan, Värnamo Om en vecka bär det av till Milos, Sifnos och Naxos! ![]() Senast redigerad av Håkan Frid den 2008-07-16 klockan 21:34. |
|
|