![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Den Nisse kom insläpande med var nästan rund och svart med vingarna som under en sköld.
Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Åk till stranden på Folegandros, stranden Agios Nikolaos. Där riktigt svärmar de cikador i träd och buskar! Mer cikador där än nudister!!
Dotterns ödla har syrsor på menyn, de låter nästan lika illa! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() MVH Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt ljud som man saknar sååå in i bomben!
![]() Kan höra något liknande här på sensommaren men aldrig som i Grekland! /Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Yeasou
Den lät ju hela tiden! Har du mer info om orientalisk Kack? Jag ska ju inte svära! Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Uffe, kolla in bilden på wikipedia hur den ser ut eller rättare sagt hur den KAN se ut! Jag skulle vara mycket förundrad om en Cikada spelar eller låter om den hade blivit tagen av en NIsse! Du har väl kanske försökt smyga dig på en Cikada som spelar? Den slutar direkt när den blir störd eller oroad av något! I alla fall är det så jag har upplevt mina möten med dem
![]() http://sv.wikipedia.org/wiki/Orientalisk_kackerlacka Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bingo och en hona måste det ha varit. Fa..n då har jag ju inte sett en cikada bara hört de.
Uffe |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag har alldrig lyckat att se någon ![]() ![]() ![]() // ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En gång såg vi faktiskt när en cikada kröp ur puppan (eller om den har bara larvstadium? Ni som vet allt....) I alla fall kröp den ur hylsan och satt och pumpade upp vingarna som fjärilarna gör. Här sägs att ju tidigare cikadorna ar igång på morgonen, desto varmare blir det den dagen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Cikadan har en så kallad "fullständig förvandling" dvs, ägg-larv-puppa och adult.
Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nog kan de vara oerhört enerverande med sitt oväsen... Inte är det då dem jag längtar efter när jag tänker på Grekland...
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det var en av fördelarna med Lipsi där jag var senast. Det var ett satans oväsen av cikador överallt! Och sen när man går nära ett träd för att kika så tvärtystnar de, som om man tryckt på OFF.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej.
På senaste greklandsresan tänkte jag på denna tråd. Och aven slump lyckades jag filma en cikada i full fart att spela. Jag skall lägga upp en video så snart jag får igång min egen dator, sitter nu på lånad. Håll till godo! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag försökte en gång hitta en mp3-fil med cikada-ljud på nätet när jag skulle ordna greklandskväll åt frun, hittade dock ingen lämplig fil :-/ Posta gärna svar om ni vet var jag kunde få tag på en. Tänkte ha den som bakgrundsljud
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vi började kalla det för "skrikbuskar" för några år sedan när barnen var små ![]() Hälsningar Stinab ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
De första dagarna när vi öppnade balkongdörren på hotellet Annapolis i Rhodos stad, höll vi på att bli tokiga
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har alltid förknippa deras ljud med Grekland och i synnerhet med Kalymnos.
//Chras |
|
|||
|
|||
![]()
För mig förknippar jag oxå cikador till Grekland (Medelhavet) och sommaren....när dom tystnar i september (där vi bor) då är den riktiga högsommaren på väg att ta slut...fast syrsorna fortfarande spelar på kvällar och nätter. Så för mig känns det lite vemodigt då det välbekanta, dagliga "oväsendet" tar slut....
![]() |
![]() |
|
|