![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Däremot kan man ju antingen fråga vad den innehåller - eller beställa "meze utan fisk" |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Däremot brukar vi plocka ihop massor av smårätter och kalla det för meze.För inte menar du väl den lilla tallrik med lite olika godsaker som serveras till drycken på ouzeriorna. Det kan vara en grillad räka, lite fläsk, sallad eller någon annan mumsbit och kanske ett par oliver. Minns att det är länge sedan jag såg meze på menyn på de ställen som jag brukar besöka. Är nog sedan sista Kretabesöket eller så läser jag väldigt selektivt. Eva |
|
|
||||
|
||||
|
Meze är för mig det som serveras till ouzon, ofta några olika småtallrikar.
På taverna kan man ju däremot beställa pikilia, en större tallrik med plock från olika smårätter, samma smårätter som finns bland förrätterna på menyn. När jag beställer smårätter har jag aldrig tänkt på det som meze men visst, det kan vara samma mat. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eva |
|
|
||||
|
||||
|
Jo, ibland ingår det ju, ibland kostar det, enligt de menyer jag sett.
Mitt svar utgick från att IRSA menade mat där man inte bestämmer sammansättningen själv, eftersom hon frågade om fisk alltid ingår. Men visst kan man beställa olika smårätter och säga att man ätit meze. |
|
|
||||
|
||||
|
Fel och fel, här är väl inget som är fel, det är bara att beställa och äta
![]() Vad jag menar är att jag aldrig beställt "jag vill ha en meze som består av..." Mezen har kommit med drycken. Däremot har jag på taverna beställt pikilia, en tallrik med tavernans plock. Finns ju som pikilia på menyn. Och beställer jag smårätter, då säger jag bara vilka rätter jag vill ha. |
![]() |
|
|