Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-28, 15:12
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Hur tar du vara på semestern?

Vi är nog väldigt tråkiga turister, för vi gör inte mycket. Säger som Hasse, vi är nog väldigt "chartriga". För oss är boendet väldigt viktigt och vi tillbringar mycket tid på hotellområdet. Vi är poolmänniskor både min man och jag så stranden besöker vi endast några få gånger under vår semester.

Det händer ibland att vi följer med på någon utflykt som charterbolagen anordnar, annars trivs vi mycket bra med en öl på balkongen efter en god bit mat på någon mysig taverna.

För oss är DET semester, att bara få lata sig och vara sig själva i några veckor. Ibland kan jag sakna att jag inte har den äventyrslust som så många andra på forumet har, men det är så här vi trivs bäst.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 15:31
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Solar och badar,festar nätterna igenom och bara umgås med vännerna där nere och äter och dricker gott.
Kommer jag till en ny ö ensam som nu på Kefalonia så går jag ut på kvällarna och skaffar mig nya vänner.När jag är i Grekland vill jag bara lata mig
Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 21:24
ils avatar
il il är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Min semester i Grekland tillbringar jag alltid tillsammans med mina vänner sedan många år.
Vaknar på morgonen och äter frukost. Är det läge för sol går jag nog upp på takterrassen och solar lite. Det är visserligen inte bästa platsen men alternativet att resa 1,5 tim med buss till en strand känns inte mer lockande. Själva badandet är inte så noga varför jag aldrig hyr ett hotellrum vid en strand utan bor hos mina vänner i stan. Går ut på stan eller tar bussen, det beror på. Vill se hur det ser ut just idag. Går och går. Tar en annan buss på måfå för att komma ut från stan och se andra vyer. Hälsar på hos någon jag känner. Det betyder alltid att den dagens middag är räddad.
Kanske tar jag bilen tillsammans med familjen till deras land. Blir bjuden på bröllop eller en begravning. Båda delarna förekommer alltid eller varför inte ett barndop. Fikar på något mysigt café, måste besöka bazarerna och höra på stämningen. Upprörs över en del saker men kommer på att jag inte kan förändra det grekiska sättet att tänka och lyfter så att säga på hatten och går vidare.
Fotograferar, fotograferar, fotograferar.
Tar med mig mina vänner och åker till ett mysigt matställe. Vill bjuda tillbaka för all deras gästfrihet men det är nästan omöjligt. Är jag i Grekland är jag deras gäst. Punkt, slut. Det är den jobbigaste biten att hela tiden känna att jag har en skuld som inte blir betalad.
Jag försätter mig i situationer där jag måste prata grekiska, allt för att om möjligt lära mig mer av språket.
Det är det vanliga, vardagliga livet och det passar mig perfekt. Jag får ta del av deras bekymmer och glädjeämnen. Det mesta kan jag inte göra något åt. Ibland måste de prata ur sig och lyssna kan jag ju alltid göra. Svårigheten är att inte bli upprörd när jag tänker svenskt.

/il
Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 22:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

För det första så kopplar jag bort alla "måsten" som man tycker att man har hemma.
Tar in den Grekiska atmosfären, värmen, dofterna, rösterna osv.
Jag är inte någon direkt strandmänniska. Inget tal om någon solstol och ligga i utan det blir oftast 2 badbesök om dagen. Om man åker på en båtutflykt så blir det ju mer strandliv förstås Kameran är ju alltid med. Vågar inte gå ut utan,för då kan man ju missa resans bästa motiv
Umgås med människor är viktigt. Både turister "ofta kalimeravänner" och inhemska vänner och andra man träffar. Speciellt äldre greker,för då måste man testa sin grekiska lite i allafall
Musik är viktigt. Måste ingå i någon form, annars känns det lite tomt
Tycker om och titta på folklivet. Trivs inte om det är för lugnt, men det skall inte vara massor med folk heller.
Vill gärna gå mycket och undersöka omgivningarna. Hyra bil är också bra för att komma ut på lite längre utflykter. Moppar har vi aldrig vågat oss på Maten är ju också viktig och oftast blir det ju lite för mycket av det goda

Detta kom jag på för stunden

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 22:47
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Semestern börjar när vi stängt resväskorna här hemma.Väl nere i Grekland så ,,,,,,,jaa va gör vi ingenting,,,,,,,vi lever,,,ser,,,smakar,,och njuter
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:09.