Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-26, 17:17
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Naxos Nille
Ja, det låter som en vanlig högtidlig grekisk cermoni.... Inte mycket högtid där inte, men så är det alltid. Till och med bröllpen är så där röriga och ohögtidliga!
Jag jobbar ju alltid då så har faktiskt inte varit med och firat 15 augusti själv men jag vet att i Filoti så är det gansksa mycket firande, ta reda på mer detaljer om det från greker här på Naxos när ni kommer ner. Men vänta er inte något annat en det ni redan sett, det blir aldrig särskilt högtidligt när greker firar, ju mer oväsen och snack dessto bättre verkar det som. Men turister är alltid välkommna att vara med.
Det är nog bara midnatts gudstjänsten på påskafton som blir lite högtidlig och stämmningsfull.

Vi ses i augusti!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 09:26
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

När vi nu pratar om högtider:

Den 14 juli firar man St. Nikodimos the Hagiorite (Naxosfödd författare och stor andlig fader inom den Grekortodoxa kyrkan) med en stor prosetion. I prosetionen, där man bär St. Nikodimos ikon och reliker, genom Chora deltar präster, musikkår, borgmästare och massor av Naxosbor. Denna kväll går man ”man ur huse” och Paralian är knökfull.

Prosetionen går från kyrkan som ligger vid sjukhuset, genom Paralian vid (Hamnpromenaden), och slutar vi den stora kyrkan som ligger i närheten av hamnen. Nere vid hamnen brukar det vara musik, dansuppvisning och stort fyrverkeri. Om man vill titta bör man vara på plats vid Paralian runt 20.00.

Anekdot:
För två år sedan satt våra vänners tvååring på sin mammas arm och tittade storögt på prosetionen och prästerna i sina vackra dräkter. Maja beskrev senare vad hon sett : ”tomtar – i blommig klänning!”

Ulrika
Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 10:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ullipo Visa inlägg
När vi nu pratar om högtider:

Anekdot:
För två år sedan satt våra vänners tvååring på sin mammas arm och tittade storögt på prosetionen och prästerna i sina vackra dräkter. Maja beskrev senare vad hon sett : ”tomtar – i blommig klänning!”

Ulrika
ja det var mitt i prick.

På Paros har jag firat Maria Himmelsfärdsdag en gång och den ön har mycket besökare som kommer "för de 100 dörrarnas kyrka" Festligt med mycket folkliv och massor av kommers runt kyrkan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 14:44
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Det så utrolig flott ut med "Tomte-kalas". Synd det er litt for tidlig for at vi kan få det med oss. Kanskje det er noe annet som skjer på torget? Ett år var vi så heldige å få med oss en flott konsert.
Vil forresten oppfordre alle som skal besøke Naxos til å få med seg "Sunset-konsertene" som holdes i Kastro. Noen ganger holdes de ute i borggården, andre ganger er det innendørs. Det er mange ulike typer musikk; gresk, klassisk, blues/jazz, moderne gitar - kort sagt - noe for enhver smak. Dette har vært feriens kulturelle høydepunkt for oss.
Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 10:22
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Kanske skulle åka dit på sin födelsedag då (14 juli)...
Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 23:31
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej Lotta!
Hoppas att du kan hjälpa mig med namnet på en maträtt.
Jag åt en himelskt god maträtt på Mamas Steakhouse. Det var aubergine underst, ovanpå det var det köttbitar (lite röd sås) och överst skivad ost med tomater ovanpå. Jag fick för mig att det hette Kleftiko men det stämmer nog inte. Jag åt det även på Koufonissi så det verkar vara en allmänt känd maträtt.
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 00:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
Det var aubergine underst, ovanpå det var det köttbitar (lite röd sås) och överst skivad ost med tomater ovanpå.
Låter som nån variant av fylld aubergine. Kan det möjligen vara papoutsaki? (Betyder liten sko, efter formen på auberginen när man skär den på längden).

Edit: ser nu att du frågat samma sak i en annan tråd... Ta med i beräkningen att många rätter kan lagas på väldigt olika sätt så du kanske inte ska leta efter något med exakt de ingredienser och den tillagning som du fick, namnet kan vara rätt ändå.

Senast redigerad av inkfish den 2008-07-06 klockan 00:22.
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 10:21
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jo jag förstår det men jag känner inte igen namnen varken på Moussaka eller Papoutsaki, den hade ett annat namn.

Det såg ut som små runda pizzor.
Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 10:04

Mysterier på Naxos
I løpet av de år vi har feriert på Naxos, har vi flere ganger reist forbi to steder jeg aldri har fått ut av hodet... Det ene er en liten, forlatt landsby. Jeg mener den ble kalt Sifones. Vi har passert stedet flere ganger uten å reagere så mye, men en gang var vi der med en engelskmann. Han kunne fortelle at grekerne ikke ville bo i landsbyen fordi den var forhekset. Han viste oss en marmortavle som var satt opp utenfor landsbyen. Denne sto ikke lenger på sin sokkel, man lå knust på bakken. Ifølge vår venn, var dette et resultat av et vanvittig raseri over det som sto skrevet på tavlen - det skulle være eksorsisme (djevelutdrivelse). Han fortalte videre at eldre grekere ikke ville snakke om landsbyen, mens ungdommene ikke visste noe. Er det andre som har vært der, og vet hvilken landsby jeg snakker om? Det gikk faktisk noen høner innimellom husene (spøkelseshøner??), men det har aldri vært et menneske å se.

Et annet mysterie er det enorme hotellkomplekset som ble påbegynt, men aldri fullført langt, langt sør på Naxos. Tror ikke engang veien går så langt. Vi har sett det fra båt. I følge greske venner, var det en tysker som startet byggingen, men så gikk han tom for penger, og bygget ble aldri fullført. Er det noen som vet mer om dette?

Nå kan vi snart starte nedtellingen til årets tur. Det skal bli helt fantastisk
Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 10:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Hej!
Spökbyn vet jag inget om men hotellkomplexet som aldrig blev klart var vi vid förra sommaren...Man kan lätt åka dit efter vägen söderut från stan förbi Plaka osv..
Janne skriver om det i sin Naxos-guide.

Sådana övergivna hotelkomplex finns gott om i Grekland. I lördags var vi vid en övergiven anläggning vid en jättefin strand söder om Karystos på Evia. Det var en fransk anläggning enormt stor med 2 stora hotelbyggnader och annex som använts till franska turister på 1960-talet, men sen gick det inte så bra så det övergavs...t o m gamla utemöbler fanns kvar i de annars helt "plundrade" lokalerna. Sorgligt att se....

Här kommer bilder från Naxos och det hotell Du pratar om:

Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 10:49

Så trist å seDette kunne blitt et helt fantastisk hotell hvis det var blitt ferdig. Men kanskje ligger det for langt fra Chora til at det kunne være lønnsomt?
Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 14:22
jørns avatar
jørn jørn är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

mener at jeg har hørt noe om at byggingen av hotellet ble stoppet pga arkelogiske funn. Tror også jeg hørte i samme slengen at utbyggerne fikk tildels lange fengselstraffer pga ulovlig bygging, men ta det med en klype salt for hukommelsen er ikke slik den engang var.
Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 14:44
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej
Det stora ofärdiga hotellet i Aliko hade inte bygglov och fick därför inte färdigställas. Orsaken är det små träd som växer i området, dom är skyddade. Fråga mej inte varför dom inte har rivit skiten....

Vad jag har förstått så blev nästan alla byborna i Sifones dödade av tyskarna under andra världskriget så det va därför ingen ville bo där längre.

Vi hörs!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 21:58

Heisann Lotta.
Jeg tenkte nok at Stuart hadde en vel livlig fantasi... men det hørtes jo passelig mystisk og spennende ut. Lurer på om det finnes noen slags lokalhistorie om Naxos nedtegnet? Det kunne være veldig spennende å lese. Vi har noen greske venner som har vist oss bilder fra hvordan Naxos så ut på begynnelsen av 1950-tallet. Paraliaen besto av en butikk og en bensinpumpe! All transport foregikk med esel og det var ingen havn. Folk ble rodd inn med robåter fra større skip. Det var veldig interessant å følge utviklingen frem til i dag.
Jeg har spurt i den største bokhandelen om de har bøker med lokalhistorie, men der kommer de bare med de vanlige turistbøkene (tror jeg har 4 hyllemeter av dem - ser jeg blå himmel og en kirke med rundt tak og kanskje en katt, da er jeg solgt - må bare ha boken).
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.