![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bara stränder för barnfamiljer stämmer inte tycker jag! Naxos stränder är av olika "karaktär"
![]() Hyr ni vespa kan ni ta er till fina vikar på ett par minuter, och det är inte mycket människor. Vi letade en del i juni förra året och vi hittade ingen vik där vi kunde var helt ensama, men den viken vi valde var rätt så stor, så man hörde inte ens vad "grannarna" sa. Shoppingutbudet är lagom stor och det finns inte speciellt många märkesbutiker. Perfekt om man bara vill titta lite och kanske handla enstaka prylar hem. Så som olivolja, nån tvål, honung, kryddor, kanske en tvättsvamp, vykort osv... Restaurang utbudet är också bra tycker jag. Det finns mat från jordens alla hörn, även om de grekiska köken dominerar. På Ag. Georgios stranden finns flera mysiga barer där man kan ta sig något att dricka. En fin början på kvällen, och en fin solnedgång! Apropå solnedgångar så spelar det ingen roll var man bor. Alla (en del undantag finns ju förstås) hotell/studios ligger på västra sidan och solen går ner vackert bakom Paros. Den vassaste av alla solnedgångar tycker jag man ser från Portaran. Efteråt/innan kan man ta något litet att äta på restaurangen till vänster på ön, vid vattnet, sett från piren. Vill ni puttra runt i byarna har ni många att välja på. Chalki, Apollonas och Koronos, tycker jag är de tre mest sevärda byar på Naxos av dom jag sett. Sevärdheter finns det ju några också; t.ex. Temple of Dementer, Agia Tower, Kourosen utanför Melanes och inte minst den utanför Apollonia. Åker ni till Naxos blir ni inte besvika, man vet t.ex. att ön har charter och är man inställd på det och inte stör sig av ett par turistshoppar, eller att det finns tavernor med dålig mat, som på de flesta öar. Gå till ställen där det sitter många greker så behöver ni inte oroa er. F.ö. finns det just nu många restaurang tips i forumet. Kolla här så hittar du ett par! Vi åkte på en enda nitlott under vår resa, och DEN dåliga maten fick vi på Santorini. Naxos kommer passa er PERFEKT! ![]() |
|
|