![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har också frågat mig varför så få har något att säga om Lesvos, trots att så många ändå måste ha varit där. Förklaringen kan ligga i öns storlek, form, kuperade terräng och charterorternas geografiska läge. Den svenska chartern är koncentrerad till Plomari-Agios Isidoros i söder och Molyvos-Petra-Anaxos inorr. Båda områdena ligger i princip vid vägs ände. Med moppe når man inte långt på Lesvos och att hyra bil i Grekland drar sig många för. Med en veckas semester är det då lätt hänt att man stannar på charterorten. Om man blir besviken, på exempelvis stranden i Molyvos, är det naturligt att rycka på axlarna och säga att Lesvos var väl okej, men inte mer än så.
Att tillbringa första natten i Mytilini verkar klokt. Bli bara inte förskräckt på morgonen över stadens larm. Under ytan är Mytilini charmigt i all sin vardagliga intensitet (horacevarning på den meningen ![]() Att Skala Kallonis inte är mitt favoritställe på ön ska du inte ta så allvarligt. Det grundar sig nog i första hand på prisnivån och de tyska turisterna (å här har jag verkligen fördomar ![]() ![]() En av charterarrangörerna börjar sin infosida om Lesvos så här; "Lesvos är semesterön för dig som verkligen älskar Grekland !" Det kan inte sägas bättre ![]() |
|
|