Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-06-16, 11:02
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Skala Kalloni

Jag har också frågat mig varför så få har något att säga om Lesvos, trots att så många ändå måste ha varit där. Förklaringen kan ligga i öns storlek, form, kuperade terräng och charterorternas geografiska läge. Den svenska chartern är koncentrerad till Plomari-Agios Isidoros i söder och Molyvos-Petra-Anaxos inorr. Båda områdena ligger i princip vid vägs ände. Med moppe når man inte långt på Lesvos och att hyra bil i Grekland drar sig många för. Med en veckas semester är det då lätt hänt att man stannar på charterorten. Om man blir besviken, på exempelvis stranden i Molyvos, är det naturligt att rycka på axlarna och säga att Lesvos var väl okej, men inte mer än så.
Att tillbringa första natten i Mytilini verkar klokt. Bli bara inte förskräckt på morgonen över stadens larm. Under ytan är Mytilini charmigt i all sin vardagliga intensitet (horacevarning på den meningen).
Att Skala Kallonis inte är mitt favoritställe på ön ska du inte ta så allvarligt. Det grundar sig nog i första hand på prisnivån och de tyska turisterna (å här har jag verkligen fördomar ). Bådadera ligger nog på normal nivå i september.
En av charterarrangörerna börjar sin infosida om Lesvos så här; "Lesvos är semesterön för dig som verkligen älskar Grekland !" Det kan inte sägas bättre.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.