![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Senast jag åkte Vodafone-High-Speed (juni 07) mellan Paros och Pireus fick man INTE stå ute.
Tidigare år har det varit OK, men nu var det nya regler som gällde. Permaneta eller tillfälliga regler vet jag inget om! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Det fick man inte när jag åkte i sept-07 heller. Men de är bekväma och snabba, jag gillar att åka med dem.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Åksjuka är nog vanligare än sjösjuka, dessa båtar har den egenheten att flytta sig lite i sidled i lite grövre sjö snarare än gunga som traditionella skutor. Det blir lite lustiga huset över det hela så det bästa är att sitta ner.
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Åkte SeaJet från Pireus till Naxos förra året. Var OK att stå ute tills vi lämnade hamnområdet, och kapten tryckte plattan i botten. Tills för ett par år sedan drog dom ofta iväg i full rulle direkt från kaj, nu måste dom ta det lugnt tills dom lämnat hamnområdet.
Åkte sedan till Aten från Sifnos med Speedrunner 2, då var det Ok att stå ute hela turen. Var riktigt häftigt att stå ute när man studsar fram i över 40 knop. Som sagt var, biljettpriset är nästan dubbelt mot vanliga färjor. Komforten är bra på high-speed och man kommer fort fram. Personligen blir jag mindre sjösjuk på en high-speed än på en färja som rullar fram och tillbaka i vågorna. Bärplansbåtarna som bla finns i Dodekaneserna (Flying Dolphins) är dock vidriga, slitna, diselluktande skorvar som kränger så fort det blåser lite. Tror dessa båtar ursprungligen är ryska flodbåtar, där sjögång torde vara ett litet problem. Blue star ferries har många fina färjor, dom åker vi gärna med. Dom brukar dessutom hålla tiderna. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla bra svar.
Nu har jag lite bättre uppfattning vad som väntar. Efter 8 års båtluffande i Dodekaneserna känns det som att åka till främmande farvatten. Jag gillar inte heller Delfinerna i Dodekaneserna MEN man kommer fort fram (om det inte blåser så man måste stanna någonstans) Har ni någon som helst uppfattning om priser t.ex Pireus-Sifnos? Åse |
![]() |
|
|