Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-22, 22:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag får fundera lite till på hemresan från Amorgos. Tror jag förbokar den.
Det är ju lite överkurs att boka hemresan härifrån, det kan du väl lika gärna göra då du är på plats några dagar innan du ska åka. Jag kan aldrig tro att det skulle vara fullbokat på färjan flera veckor i förväg. Vill man vara förutseende så bokar man resan vidare till nästa ställe precis då man anländer till ön. Det är ju dumt om man har förbokat och betalat och sedan blir inblåst på en ö och får ändra planeringen. Det går visserligen att byta biljetten till en annan tur med samma rederi men det är inte säkert att det passar.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 00:43
liselotti
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Det är ju dumt om man har förbokat och betalat och sedan blir inblåst på en ö och får ändra planeringen.
Mvh Janérik
Hur länge kan man bli inblåst? Jag har planerat några dagar på Santorini som reserv innan hemresan .
Vilken månad blåser det mest? Vi reser i mitten av juli.

Det här ska bli så spännande! Jag tror vi planerat en båtluff i Kykladerna dom senaste 20 åren men andra resor har kommit emellan. Det verkar inte helt lätt det här med färjebiljetter i Grekland, trots att man är ganska van att boka biljetter över internet.

Bara att börja längta då och bita liiite på naglarna på flyget.......
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 05:11
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Hur länge kan man bli inblåst? Jag har planerat några dagar på Santorini som reserv innan hemresan .
Mitt personliga inblåsningsrekord är tre dygn men det är väldigt ovanligt med så långa perioder med båtstopp.
Citat:
Det här ska bli så spännande! Jag tror vi planerat en båtluff i Kykladerna dom senaste 20 åren men andra resor har kommit emellan. Det verkar inte helt lätt det här med färjebiljetter i Grekland, trots att man är ganska van att boka biljetter över internet.
För bara några år sedan så var det väl i princip omöjligt att boka biljetter hemifrån och då blev det väl aldrig fullt på båtarna även om de ibland så ganska fulla ut då man tittade på dem. Förra året var väl det år då det började slå igenom med bokning av biljetter hemifrån för oss som brukar vara ute och luffa. Det är alltså inte riktigt fullt utbyggda system man använder ännu och användarvänligheten blir ibland därefter.
Citat:
Bara att börja längta då och bita liiite på naglarna på flyget.......
Mvh Janérik (som också längtar)
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 07:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
......
Jag har luffat åtta gånger i Kykladerna varav sex eller sju i mitten av juli och däromkring, vi har aldrig bivit inblåsta, det enda vi märkt av av vinden är inställda utflyktsbåtar, det tog oss fyra resor till Antiparos innan vi var där en dag som båten kunde gå, så visst blåser det en del, men inte så att de stora båtarna ställs in. Blue Star Ferry båtarna är i storleksklass som Stenabåtarna.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 10:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Har som längst varit inblåst 2 dygn. Förbokar aldrig mina båtbiljetter för då försvinner för min del tjusningen helt med att ö-luffa och få ta dagen som den kommer. Ö-luffar dock inte mitt i högsäsongen.
Svara med citat
Gammal 2008-05-25, 20:04
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Har bokat 4 biljetter med Highspeed 2 (Hellenic Seaways) Pireus-Paros 24juni. Ett supersaverpris á € 20.00 per person och vi hämtar ut biljetterna när vi passerar deras kontor i Pireues.

Har aldrig tidigare förbokat biljett men gjorde det nu eftersom priset var så fördelaktigt.

Ska bli intressant att se hur det fungerar men har absolut inget tvivel om att vi sitter på båten kl 1715 med stäven pekandes mot sydost!
Svara med citat
Gammal 2008-05-25, 20:20
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Har bokat 4 biljetter med Highspeed 2 (Hellenic Seaways) Pireus-Paros 24juni. Ett supersaverpris á € 20.00 per person och vi hämtar ut biljetterna när vi passerar deras kontor i Pireues.
Sitter med våra super economy till Blue Star Ferries samma dag, vi vinkar av i Piraeus, om det inte är så att det fortfarande finns flygbiljetter kvar när vi kommer ner, vågar inte förboka dem, det är lite snävt med tid, vårt plan landar 13.50 och planet till Paros går 15.10.
Sedan syns vi på Anti
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-05-25 klockan 20:36.
Svara med citat
Gammal 2008-05-25, 22:02
Martina E Martina E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Hej!

Har följt tråden om förbokning av biljetter. Det jag inte blir klok på är om vi skall förboka eller inte. Vi åker ut till öarna från Athen den 15 juni och jag tror kanske inte att det blir fullt, men är priset bättre om jag förbokar eller om jag köper på plats? Vi är totalt 9 personer, har det någon betydelse för priset?
Vi har tänkt att åka till Sifnos, men det verkar vara få båtar och dyrt. Bättre pris och fler alternativ verkar finnas till Paros som kanske blir ett alternativ. Vi har ändå tänkt åka till AntiParos senare under resan.

Är väldigt villrådig när det gäller båtbiljetter och tar tacksamt emot råd från mer öluffarvana. När vi luffade senast för 12 (!!) år sedan var det inget alternativ att boka innan och allt i Grekland var fortfarande billigt....

//Martina
Svara med citat
Gammal 2008-05-25, 22:16
Hellens avatar

Söndag 15 juni ser det ut att finnas endast en avgång från Aten till Sifnos, de billigare biljetterna till High Speed båtarna säljs bara för måndag-torsdagsturerna och ja, där finns en del pengar att spara på de biljetterna. Blue Star Ferrie ta 10€ pp för sina och Hellenic Seaway 20-30€ beroende på sträcka.
Titta på Greekferries.gr, där ser du om det finns billiga biljetter kvar till den avgång du vill åka med.

Edit: Jag skulle inte tro att det blir fullt så tidigt på säsongen.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-05-25 klockan 22:19. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2008-05-25, 22:50
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Citat:
Vi har tänkt att åka till Sifnos, men det verkar vara få båtar och dyrt. Bättre pris och fler alternativ verkar finnas till Paros som kanske blir ett alternativ. Vi har ändå tänkt åka till AntiParos senare under resan
Om dere alikevel skal til Anti Paros ville jeg ha reist til Paros først og heller tatt Sifnos på tilbakeveien...., ja om dere skal hjem fra Athen da?

Ia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:04.