![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu brukar vi vara rätt enkla i val av rätter och vågar ibland inte chansa fullt ut. Sedan är ju långt ifrån alla menyer vidare fantasieggande. Däremot fanns det mindre specialiteter som t.ex "Boureki" som var en slags paj som innehöll zucchini, potatis, feta och en smält hårdost ovanpå. Supersaftig och smakrik rätt som man blev duktigt mätt på. Choriatikin/greksalladen var lite lustig då den i botten gömde ett skorpliknande hårt och krispigt mörkt bröd som skulle smälta av saften från tomaten och gurkan. Fetan var krämig men inte lika god som den något hårdare varianten. Denna variant finns det en snarlik på Telendos mitt emot västra Kalymnos. Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Oh den pajen är god. Jag har varit 7-8 ggr eller mer på Kreta så det är rätt många rätter som jag prövat där men sallad med brödsula har jag nog aldrig ätit.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Sallad med"brödsula" åt jag på Kalymnos i somras
![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]()
Välkommen hem! Ditt intryck av Platanias stämmer väl överens med den som vi fick. Det vi tyckte var mysigt var att man bodde mitt i byn, men ändå hade det helt lantligt omkring sig med gamla tanter i huckler och getter, och när man gick till huvudgatan (ca 75m) så var man mitt i krimskrams, keramik, restauranger etc. Man behövde inte gå långt för att komma till INKA eller pannkakstället, och inte ta buss!
Var ni uppe i gamla Platanias något? Svettig, långsam promenad är det, men vilken belöning när man ser ut över bukten när man väl är framme! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har vår första resa till Kreta,Chania, framför oss, i september närmare bestämt. Kan du komma ihåg något namn på något av de bra matställen ni var på. Bör passa lite kräsna tonåringar också/Lotta
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har ett stort antal namn på tavernor osv. antecknade så när jag går igenom allt så ska jag plita ner dem här till dig. Vi vill ju även själva minnas lite, resebrev är det meningen med att bli så småningom. Fast de jag har är bara från Platanias och några från Agia Marina. Inne i Chania var vi och åt på ett ställe i gränderna innan hamnpromenaden och ett annat i en av de centrala stadsdelarna nära busstationen. Hasse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja då, jag var själv uppe i Pano Platanias ett par gånger för att fotografera. Sambon gillar inte branta backar så mycket utan att ha ett specifikt mål att gå till så jag gick själv. Första tillfället blev jag "haffad" vid Astrea, fick lite öl och övertygades om förträffligheten att komma och äta en kväll. Så det gjorde vi och inte blev vi besvikna inte !! Kanonställe om än att kyparna var en aning stressade. Och jag lovar dig, mååånga bilder blev det på mina vandringar ! Hasse |
|
|||
|
|||
![]()
[
Citat:
Senast redigerad av Gita den 2005-08-01 klockan 11:45. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag undrar om det här med "skorpan" i botten är något nytt...? Jag har inte fått det förr,vare sig på kreta ellar i övriga grekland, men fick det nu på flera ställen. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
På Kalymnos 2003 fick vi en förklaring till "skorpan". De män som förr i tiden reste iväg i båtar för att fiska tvättsvamp, de fick med sig detta bröd som skulle räcka längre än mjukt bröd. Det skulle blötas upp och på sätt bli "mera" därav. Om jag nu minns rätt om detta förstås. Det finns nog en helt officiell version. Hasse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Inget nytt påfund alltså....vi fick även vid något tillfälle små kuber av denna skorpa att doppa i svart olivpate´(typ tapenad) innan maten...riktigt gott faktiskt! Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Var också nyligen på Kreta. Så som vi fick in salladen så var om jag inte minns fel en vanlig choriatiki utan skorpor men det fanns varianter "med" skorpor... vad den hette kommer jag inte ihåg... men det var nå´t liknande har jag för mej. Men det kan säkert variera från ställe till ställe.
//Camilla. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Salladen hade jag ju ätit upp ![]() Riitta |
![]() |
|
|