![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det var en gresk lege ved nabohotellet som tittet på Nicolai. Han mente at det måtte være refleksen fra bølgene da den var veldig intens (høye bølger med mye "sprut"...om du skjønner. Nicolai holdt jo på uti der i timesvis...
Det heter vel kanskje ikke snøblindhet i dette tilfellet, men han sa at det var samme reaksjonen som man kunne få om man gikk på ski på fjellet i solskinn uten briller... Det eneste som var å gjøre var å holde seg innendørs med solbriller og evt. ta smertestillende... Det ble solbriller i flere dager, men bare en dag inne... AVSTANDENE SER STORE UT PÅ KARTET, MEN DET ER DE IKKE. HOTELL SARRIS SES I FRONT PÅ DET FØRSTE BILDE, MEN HELT TIL HØYRE. MAX 1 MINUTT Å RUSLE NED TIL STRANDEN. DOLPHINE ER DET SOM LIGGER LITT TIL VENSTRE FOR DET HELT HVITE KOMPLEKSET MIDT PÅ BILDET (MIDT I "KRYSSET"), SUPERMARKEDET MED FERSKE BAKERVARER LIGGER I DEN HVITE BYGNINGEN MIDT PÅ. GEORGINA OG SOFIA VILLE JEG HA VALGT Å BO PÅ... Ia Senast redigerad av Ia den 2008-05-18 klockan 16:48. |
|
||||
|
||||
![]()
ÅÅÅHHH!! Lefkos, det är ju sååå fint där!! Men lugnt.
Både strand 1 och strand 2 skulle jag betrakta som helt ok för barn i "Hallojs" barns ålder. Å andra sidan är de det enda stränder jag besökt på Lefkos!! De andra är kanske minst lika fina. Strand 1 har, när det blåser, höga vågor. Men då tar det en minut att förflytta sig till strand 2, där det förmodligen kommer att vara lugnt, eftersom det är en minibukt. Vid strand 2, hittar man några tavernor längs med "piren" eller vad jag nu ska kalla det för..."udden" kanske. Maten är hur som helst ljuvlig på Marias (ligger längst ut på piren, strand 2). Vill man bara ha lugn och ro, samt bra stränder och just på ön Karpathos skulle jag utan tvekan rekomendera Lefkos, bästa stränderna enl mig på Karpathos (men då är inte jag experten, men vill dit igen för en veckas bara läsa och äta tid ![]() Vill man shoppa en dag går det utmärkt att ta buss eller taxi till Karpathos stad. Eller så kan man göra tvärt om, Man bor i Karpathos stad (om man vill ha lite mer folkliv) och dagspendlar med hyrbil/taxi/buss (allt efter bekvämlighet och ekonomi) till Lefkos och Amopi. Vi tyckte sammanfattningsvis att Karpathos som ö är JÄTTEFIN. Bästa stränderna och lugnet fann vi i Lefkos. Vill man ha lite mer liv och fler tavernor att välja mellan bör man bo i staden (men vettefanken om vi inte åt godast i Lefkos oxå!! ![]() Hur som helst, Halloj och ni andra! Hoppas ni får en skön semester ![]() Liselotte |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ibland använder man ju ordet snöblind när det är så ljust så man har svårt att se, men det är alltså egentligen inte att vara snöblind, utan att vara bländad. Förmodligen finns det ett medicinskt ord för snöblindhet och mer ingående förklaring på vad som egentligen händer när man får det. Det brukar ju gå att få svar på "allt" här i forumet, så jag hoppas någon kan svara på det också! Citat:
Citat:
Jag har ju varit på Karpathos och känner ingen längtan tillbaks till Pigadia, så att bo där är inte aktuellt. Resten av ön har jag däremot många gånger tänkt att jag gärna skulle se mer av. |
![]() |
|
|