![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fast då handlar det kanske mer om huvudvärk och illamående, än tilltäppta andningsvägar? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Under barnåren var lösningen för oss McDonalds
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi brukar inte heller köpa mat på flyget,har lessnat på den.
För nån vecka sen när vi flög från Oslo till Kalamata,blev vi bjudna på maten på planet. Det var en trevlig överraskning,hade planet varit tomt så,men nu var nästan fullsatt.Och måste säga att maten var riktig god. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Däremot förekommer det att parfymer utlöser eller bidrar till att utlösa astmaanfall och andra andningssvårigheter, som då alltså medicinsk inte är att klassa som allergiska, men som ju kan vara allvarliga ändå. Förresten, jag tänkte inte på att skriva det i förra inlägget, men jag känner (eller rättare sagt kände, hon avled i ett astamaanfall för flera år sedan) en kvinna som var så allergisk mot citrusfrukter så hon inte kunde gå in i livsmedelsaffärer. Så sådana besvär är inte nya, och gäller inte bara nötter. I min äldste sons klass gick en flicka som inte kunde äta i skolmatsalen när det serverades fisk, och jag känner till en pojke som inte kan äta äggfri sockerkaka som är bakad i samma form som man tidigare bakat sockerkaka med ägg i. Så nog är det dubbelmoral av flygbolagen att servera mat och samtidigt förbjuda resenärerna att ha egen matsäck med motivet att man tänker på allergiker. Ja, det är inte bara dubbelmoral, det är ett hån mot allergikerna. |
|
|||
|
|||
![]()
Kanske lätt att "skoja" om astmaanfall och parfymkänslighet....men om man varit nära att "dö" ett antal gånger så känns det INTE så skojigt, faktiskt.
När jag flyger så meddelar jag "oftast" - beroende på hur allmäntillståndet och känsligheten är - att jag har astma och inte tål starka dofter...och då meddelar dom alltid i högtalarna - precis som för nötallergiker - att man INTE får öppna eller testa parfymerna ombord. Det tackar jag särskilt för...så även MIN resa kan få bli angenäm!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är jag inte allergisk tack och lov, men visst kan man få andningsvårigheter av för stark parfymdoft. Vissa paranta damer kan speja på sig något oerhört, så att man hamnar i ett doftmoln, när de passerar.
![]() Elisabeth skrev om att parfymer inte innehåller proteiner och därmed inte kan utlösa allegier. Jag har ett rakvatten, som jag inte kan använda pga av att jag börjar nysa. Allergi eller inte? Det sjuka är att jag har flaskan kvar. Varför slänger jag inte den om jag inte kan använda den? Svar: Man kan inte bara slänga den. Den var ju svindyr! ![]() /Netwolf - som för övrigt tycker att maten ombord är god och är en del av reseupplevelsen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag blir själv mycket dålig av en väldigt vanlig herrparfym. Elisabet - som tycker maten ombord är så dålig så jag skulle kunna betala extra för att slippa den. |
![]() |
|
|