Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-14, 17:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Nu blev det bråttom!!!

Nu på em när dottern (MIAS) kom hem från jobbet ringde Apollo och upplyste att hennes plan till Karpathos avgår redan vid 2 tiden i natt, istället för 7.20 i morgon bitti Det blir tydligen flygstrejk i Grekland i morgon och alla måste landa före åtta på morgonen. Så nu blev det lite bråttom och göra det sista och komma iväg. Faderen skall köra henne till Landvetter under kvällen och barnbarnet har flyttat hit med sitt pick och pack

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:10
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Nu blev det bråttom!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Nu på em när dottern (MIAS) kom hem från jobbet ringde Apollo och upplyste att hennes plan till Karpathos avgår redan vid 2 tiden i natt, istället för 7.20 i morgon bitti Det blir tydligen flygstrejk i Grekland i morgon och alla måste landa före åtta på morgonen.

Riitta

Jupp, min svägerska sticker till Chania från Sturup 04.20

/Sven
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:10
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, men det var jo bra gjort av Apollo å fremskynde reisen slik de kom seg avgårde
Synes det har vært skrevet så mye negativt om Apollo i det siste..., de gjør da noe bra også
God tur til datteren...., heldiggris.. (som vi sier her i Norge)

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

För henne var det väl inte så illa,men kanske några som har jobbat hela dagen och har lång resväg kan det ju bli besvärligt Hon hade väl packat det mesta och har inga småbarn och tänka på.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vi är jättesura på Olympic. Sonen och hans flickvän kom till Aten med SAS och fick veta att flyget till Kos med Olympic helt enkelt var inställt på grund av strejk, och att man bokat om dem till ett sent flyg, utan att fråga om dom ville, förstås. Sen ankomst till kos= inga båtar till Kalymnos. Alltså köpte de biljett på Aegean i stället, som inte krånglar. Frågan är om de kommer att få några pengar tillbaka från SAS eller Olympic.
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 11:59
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Aha, det förklarar varför min pappas och hans sambos plan är försenat till Karpathos! De sitter just nu på Arlanda och väntar på att få komma iväg kl 13. Hoppas de kommer iväg då. De skulle ha farit redan vid 9.35!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 12:30
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Frågan är om de kommer att få några pengar tillbaka från SAS eller Olympic.
Förmodlingen INTE nej....eftersom strejker ingår i "force majeure" klausulen så att säga. Och absolut inget från SAS givetvis eftersom det inte är dom som strejkar.....
Så det är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet....sorry
Hoppas resan får en bättre fortsättning sedan i alla fall...i värmen och solen!
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 15:46
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Jupp, min svägerska sticker till Chania från Sturup 04.20

/Sven
Jodå. Planet kom iväg som det skulle. Jag hörde det nämligen, de drog på som en månraket... Jag blev lite förvånad eftersom det normalt sett aldrig startar några plan så dags.

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
..De sitter just nu på Arlanda och väntar på att få komma iväg kl 13. Hoppas de kommer iväg då. De skulle ha farit redan vid 9.35!

Jenny
Jag blev sittande över tolv timmar en gång på Arlanda när det var flygledarstrejk i Athen. Hoppas de inte behöver vänta lika länge idag...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 18:14
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Hej!

De kom iväg 14.10, så det blev inte 12 timmars väntan, som för dig Peter! De hade tur den här gången. Det värsta är ju att man får ju inte en dag extra som kompensation, för den dagen man har spenderat på flygplatsen!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 19:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi är jättesura på Olympic. Sonen och hans flickvän kom till Aten med SAS och fick veta att flyget till Kos med Olympic helt enkelt var inställt på grund av strejk, och att man bokat om dem till ett sent flyg, utan att fråga om dom ville, förstås. Sen ankomst till kos= inga båtar till Kalymnos. Alltså köpte de biljett på Aegean i stället, som inte krånglar. Frågan är om de kommer att få några pengar tillbaka från SAS eller Olympic.
Om de har betalat sina resor med kort kan det hända att kortets försäkringsbolag täcker kostnader. Kolla det även om SAS och olympic ger ersättning. Vi har nämligen vid föresningar fått pengar både från resebolaget och mastercards försäkringsbolag. Visa och mastercard är kopplat till ett bolag som heter zurich (zurich.com) På deras hemsida finns info och blanketter samt telefonnr! Dock kan det ju vara så illa att inga pengar utbetalas då det erbjöds ett alternativt flyg samt att det var pga strejk. Kankse gäller andra regler då... Men det är alltid värt att kolla upp!
Hoppas det löser sig
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 23:29
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Visa och mastercard är kopplat till ett bolag som heter zurich (zurich.com)
Jag fick information från Folksam tillsammans med mitt Mastercard, det är väl olika på vilken bank man har vilket försäkringsbolag de anlitar. Det finns väl även Visa-kort som inte har någon försäkring alls med sej.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 06:50
jamen jamen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Fy vilken mardröm att börja semestern så....vad bra att få veta det där om zurich, där ska jag kika!
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 08:01

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Dock kan det ju vara så illa att inga pengar utbetalas då det erbjöds ett alternativt flyg samt att det var pga strejk. Kankse gäller andra regler då... Men det är alltid värt att kolla upp!
Liten chans till kompensation från SAS eftersom det inte var dom som "strejkade". Dessutom ingår strejker under klausulen "force majeure" precis som dåligt väder t.ex. Saker man så att säga inte kan påverka eller rår för.....trist nog
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 08:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Dessutom ingår strejker under klausulen "force majeure" precis som dåligt väder t.ex. Saker man så att säga inte kan påverka eller rår för.
Jag har precis den här veckan kollat vad som gäller i reseförsäkringen som är kopplad till den hemförsäkring jag har och i en annan som jag funderar på att byta till.

I båda dem är alla force majeure-paragrafer borttagna. I stället gäller försäkringen vid alla omständigheter som man själv inte kunnat rå för. Jag tror det är vanligt numer, men självfallet kan man inte ta det för givet utan måste kolla upp den villkoren för den försäkring man har.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:02

Kanske var lite otydlig...jag menade "ersättning" från SAS t.ex....DÄR kan det nog vara svårt att få nån kompensation, menade jag, när strejken gällde i Grekland och inte det flygbolaget ens.
Att reseföräkringar och andra försäkringar kan täcka strejker hade jag ingen åsikt om. Det stämmer säkert, därför man tar en reseförsäkring antar jag....
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Kanske var lite otydlig
Nej då, jag förstod dig Ville bara säga att det ändå kan finnas möjlighet att få ersättning, om man har en reseförsäkring i sin hemförsäkring.

Jag kollade förresten samma sak i sonens studenthemförsäkring för inte länge sedan, och även där gäller alla orsaker till inställd resa eller försening som man inte själv rör för.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Och idag är det norrmännen som inte är nöjda:
Strejk
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.